![]() |
Štíty Havran a Ždiarska vidla v Belianskych Tatrách |
Zámery vyhlásiť národný park v Tatrách v roku 1889 zmarilo komplikované
vlastníctvo pôdy a obavy o stratu zdroja obživy miestnych obyvateľov. Zlyhal
aj spoločný zámer s Poľskom na vytvorenie pohraničného národného parku
na konci prvej svetovej vojny. V konkrétnej podobe sa zámer objavil roku
1924 v Krakovských protokoloch, ktoré riešili hraničné spory v oblasti
Spišskej (dnes Tatranskej) Javoriny a Poľska.
Predstavitelia obidvoch krajín v nich popri návrhu vedenia štátnej
hranice odporúčali svojim vládam, aby zriadili v pohraničnej oblasti Tatier
medzinárodný prírodný park. Vzorom im bol pripravovaný medzinárodný park
mieru na hraniciach Spojených štátov severoamerických a Kanady.
![]() |
Veľká studená dolina |
V nadväznosti na podpísaný protokol predstavitelia vedeckých kruhov,
miestnej administratívy a turistických organizácií na konferencii v Zakopanom
v septembri 1925 vypracovali zásady zriadenia pohraničných národných parkov
v Tatrách, v okolí Babej hory a Pienin.
Odpublikovaný projekt národného parku mal byť zriadený zákonmi obidvoch
štátov, vlastnú správu mali zabezpečovať “parkové komisie" zložené zo zástupcov
vedy a odborníkov. Službu v teréne mala zabezpečovať “stráž prírody", národný
park mal zahrňovať celé Východné a Západné Tatry.
Projekt v tejto podobe a v tom čase však nemal šancu na realizáciu.
Obavy miestneho obyvateľstva z obmedzovania hospodárskych záujmov, hlavne
pastvy, lesnej ťažby a poľovníctva znamenali zánik myšlienky vzniku medzinárodného
národného parku.
Rozsiahla sondáž postoja okolitých obcí a miest k myšlienke zriadiť
národný park ukázala, že len mesto Poprad malo jednoznačne kladný prístup.
Kežmarok, sám majetkovo značne zainteresovaný na navrhovanom území, mal
negatívny postoj, Liptovský Mikuláš bol nerozhodný.
Situácia sa pohla dopredu, keď v roku 1947 došlo k odčleneniu územia
z katastrov podtatranských obcí v súvislosti s vytvorením "obce", resp.
"mesta Vysoké Tatry". Úpravou vlastníckych vzťahov, v duchu socialistickej
legislatívy bez odškodnenia vlastníkov, odpadli prekážky zo strany majiteľov
pôdy. Prijatie Zákona č. SNR z 18. decembra 1948 o Tatranskom národnom
parku potvrdilo zmysluplnosť dlhoročných snažení v prospech ochrany tatranskej
prírody pre budúce generácie.
Uzákonením národného parku vznikli legislatívne predpoklady na ochranu
Tatier. Z dôvodu absencie špecializovanej odbornej organizácie ochrany
prírody sa správa národného parku stala organizačnou jednotkou rezortu
pôdohospodárstva a lesov. Vďaka jasne formulovaným cieľom národného parku
a kompetenciám zvereným správe, sa v priebehu relatívne krátkej doby dosiahli
významné úspechy na poli ochrany prírody. Principiálne bola vyriešená otázka
pastvy v národnom parku, naštartoval sa rozsiahly projekt rekonštrukcie
poškodených tatranských lesov a hornej hranice lesa. Správa národného parku
získala meno a postavenie, vznikla výskumná stanica, múzeum a pod.
Narastajúci tlak spoločnosti na čerpanie prírodných zdrojov a predovšetkým
trendy ochrany prírody v okolitých vyspelých štátoch sveta však postupom
času ukázal dve veci. Potrebu komplexne riešiť otázky ochrany životného
prostredia s vybudovanou sieťou chránených území a potrebu vnímania ochrany
prírody v širšom, ako len lesníckom kontexte.
![]() |
Panoráma Vysokých Tatier, v popredí časť Popradu |
Napriek zložitým spoločenským podmienkam vznikol v roku 1955 zákon
o ochrane prírody , ktorý položil základy systematickej ochrany prírody
a budovania siete chránených území. Zložité podmienky predovšetkým preto,
že zákon pomerne jednoznačne hovoril, že pre zachovanie prírodného dedičstva
je potrebné, aby sa súčasne generácie dobrovoľne vzdali neprimeraného využívania
prírodných zdrojov v osobitne chránených územiach.
Narastujúce ekonomické problémy štátu v nasledujúcich rokoch a politické
priority preto veľmi nedôsledne pristupovali k vyhlasovaniu nových národných
parkov. Jediným priechodným argumentom pre ukončenie roky trvajúcich príprav
a projektovania nových národných parkov, boli paradoxné doplnky v dôvodových
správach, že nové chránené územia nevytvárajú zvýšené nároky na štátny
rozpočet a že v princípe nedôjde k obmedzeniu hospodárskych aktivít na
ich území.
V prípade Tatier konflikty výrazne narástli v 70-tych rokoch, kedy
sa ukázalo, že zákon o TANAPe veľmi výrazne obmedzuje možnosti nekontrolovaného
rozvoja národného parku. Prípad majstrovstiev sveta v severských disciplínach
na Štrbskom plese bol len predzvesťou budúcich aktivít a spôsobu rozhodovania
ovplyvneného politickými rozhodnutiami.
Úplne nové dimenzie dostala myšlienka národných parkov po roku 1989.
Zmeny na jednej strane priniesli na Správe TANAPu výrazné rozšírenie posudzovania
pojmu národný, nielen ako jedinečného lesníckeho objektu, ale ako skutočného
národného parku s poslaním - chrániť a vzdelávať. Na strane druhej priniesli
so sebou výrazné zmeny vo vlastníckych pomeroch.
![]() |
Velická dolina - vodopád nad Velickým plesom |
Na rozdiel od väčšiny okolitých štátov, v ktorých sa tiež uskutočňovali
podobné reprivatizačné procesy, bolo to práve na Slovensku a v Tatrách,
kde došlo k návratu majetkových práv pôvodným vlastníkov pred rokom 1948.
V okolitých štátoch ako Poľsko, Maďarsko alebo Estónsko si štát udržal
vlastníctvo v národných parkoch aj za cenu, že formou kompenzácie nahradil
vlastníkom ujmu. Nebolo to samoúčelné. Za týmto krokom nasledovala ruka
v ruke rekonštrukcia kompetencií správ národných parkov. Opierajúc sa o
pozitívne výsledky z väčšiny vyspelých krajín, štát nanovo definoval dve
základné poslania správ národných parkov. Praktickú starostivosť o zverené
územie a právomoc orgánu štátnej správy s právom rozhodovania v záležitostiach
ochrany prírody. Tento proces sa udial v Čechách, Poľsku, Maďarsku a pod.
V podmienkach Tanapu sa začal realizovať iný model. Reprivatizáciou
- návratom užívateľských práv pôvodným vlastníkom vznikla situácia, že
cca 47% územia národného parku sa ocitlo v rukách neštátnych vlastníkov.
Rozhodovacia právomoc vo veciach ochrany prírody bola ponechaná následníkom
bývalých okresných národných výborov - okresným úradom životného prostredia
a zo Správy národného parku sa stala odborná organizácia s potencionálnou
možnosťou ovplyvňovať dianie na území národného parku. Potencionálnou preto,
že správa v tomto modeli poskytuje odborné stanoviská orgánom štátnej správy,
ktoré tá môže a nemusí akceptovať.
V prípade, že skutočne prejavíme túžbu stať sa súčasťou vyspelej Európy
aj trochu inak ako len slovnými proklamáciami, budeme si musieť viac ako
dnes navyknúť, že zákon o ochrane prírody je záväzná právna norma, ktorá
upravuje vzťahy medzi ľuďmi a krajinou. Plnenie medzinárodných záväzkov
a noriem, ku ktorým sme pristúpili a ktoré budú z roka na rok prísnejšie
bude pre nás signálom, že ideme dobrou cestou.
![]() |
Kamzík na Slavkovskom štíte |
Pre Európu sa môžeme stať zaujímaví nie tým, že obrovské lyžiarke
strediská z Álp prispôsobíme na tatranské pomery, alebo okolie národného
parku zmeníme na lunapark. Európu môžeme zaujať tým, že dokážeme zachrániť
vymierajúceho kamzíka, zachrániť zvyšky miznúcich karpatských pralesov,
získať skutočnú a nielen proklamovanú podporu miestneho obyvateľstva na
záchranu miznúceho dedičstva našich predkov.
snímky: Peter Rybár (1,2), Martin Berka (3,4,5,6)