účinný prístup organizácie k ochrane a tvorbe životného prostredia |
Je to systém navrhnutý a zavedený organizáciou pre riadenie jej významných
environmentálnych aspektov a pre dosiahnutie zhody s právnymi požiadavkami.
Umožňuje organizácii dosiahnutie a systematické riadenie úrovne environmentálneho
správania, ktoré si sama stanovuje. Čiže je to všeobecne použiteľná zásada
manažmentu organizácie, ktorá spája prístupy k ochrane životného prostredia
s celkovým riadením organizácie s cieľom dosiahnutia environmentálnych
a podnikateľských cieľov.
EMS sú použiteľné pre celé spektrum organizácii, od výrobných v priemyselnej
sfére, v pôdohospodárstve, v službách, v zdravotníctve a obchode, regióne
so zreteľom na miestne potreby ako aj podmienky.
V nasledujúcom období sa očakáva stúpajúci záujem spotrebiteľov, verejnosti,
podnikateľskej sféry a orgánov štátnej správy o plnenie požiadaviek ochrany
a tvorby životného prostredia organizácií práve prostredníctvom preukázateľnosti
systematického prístupu formou aplikácie štandardov, ktoré pre túto oblasť
boli v medzinárodnom a európskom merítku vytvorené. Tento trend možno prirovnať
k vývoju záujmu o systémy zabezpečovania kvality a manažérstva kvality,
ktorých zavedenie a certifikácia je jedným z najdôležitejších indikátorov
preukázovania schopnosti splniť požiadavky zákazníka a ktoré spolu so systémami
environmentálneho manažérstva už dnes tvoria subsystémy v integrovanom
spôsobe riadenia.
Práve EMS je tým nástrojom, ktorým cez všetky produktívne sektory
je možné riešiť problémové otázky životného prostredia s cieľom zabezpečovania
prijatých opatrení v rámci trvaloudržateľného rozvoja. Výsledkom úspešného
zavedenia a neustáleho zlepšovania EMS má byť pre organizáciu a pre spoločnosť
zabezpečenie jej trvalého ekonomického rastu a prosperity a zmena jej správania
v zodpovednosti za stav životného prostredia .
Medzinárodná organizácia pre štandardizáciu ISO zostavila v roku 1991 Strategickú poradnú skupinu pre ochranu životného prostredia /SAGE/, ktorá nadväzne na Podnikateľskú chartu trvale udržateľného rozvoja vydanú Medzinárodnou obchodnou komorou ICC /1991/ a Deklaráciu Konferencie Spojených národov o životnom prostredí a rozvoji, konanej v Rio de Janero v roku 1992, definovala potreby vývoja štandardizácie v oblasti ochrany životného prostredia. Súbežne vznikali na národných úrovniach hlavne v Európe národné normy, z ktorých Britská norma BS 7750:1992 sa postupne stala základom pre certifikáciu EMS v mnohých štátoch Európy. V rokoch 1993/94 bola vytvorená samostatná technická komisia ISO/TC 207, ktorej úlohou bolo postupné spracovanie systémov a metód ochrany životného prostredia do noriem rady ISO 14 000 pod skupinovým názvom Environmentálne manažérstvo.
Norma špecifikuje požiadavky na systém environmentálneho manažérstva
a nie je pre organizácie záväzná. Bola vytvorená tak, aby bola použiteľná
v organizáciach akéhokoľvek typu a veľkosti a aby zohľadňovala rôzne geografické,
kultúrne a sociálne podmienky. Hlavným cieľom normy je podoporovať ochranu
životného prostredia, prevenciu znečisťovania v rovnováhe so sociálnymi
a ekonomickými potrebami. Úspech systému závisí na deklarovanom záväzku
a zapojení sa všetkých úrovní a funkcií vrátane vrcholového manažmentu.
Takýto systém umožňuje organizácii navrhnúť a zhodnotiť účinnosť postupov
stanovenia environmentálnej politiky a cieľov, dosiahnuť s nimi zhodu a
túto zhodu preukázať.
Splnením predpísaných požiadaviek, ktorých zhodu s normou STN EN ISO
14 001 preverí úspešný certifikačný audit, organizácia získa od certifikačnej
spoločnosti certifikát, ktorý je zároveň aj dokladom, že systém je účinný.
Norma je tiež určitým východiskovým vodítkom pre zavedenie EMAS v zmysle
nariadenia v zmysle nariadenia EÚ č. 1836/93 s výsledkom overenia a registrácie.
Táto norma sa podrobnejšie zaoberá prvkami EMS a poskytuje praktické
rady pre zavedenie systému a jeho zlepšovanie. Norma nie je určená pre
účely certifikácie prípadne verifikácie.
Tieto normy obsahujú všeobecné zásady a postupy vykonávania auditov
EMS a kvalifikačné kritéria na environmentálnych auditorov.
V Európskej únii sú podporované dve navzájom sa doplňujúce formy systému
environmentálneho manažérstva - EMS zavedený prípadne certifikovaný podľa
EN ISO 14 001, a Program /schéma/ environmentálneho manažérstva a auditov
- EMAS. Význam, aký EÚ prikladá programu EMAS pre zbližovanie legislatívy
spoločenstva s legislatívou pridružených štátov strednej a východnej Európy
je doložený tým, že Nariadenie Rady /EHS/ č. 1836/1993 z 28.6.1993 je medzi
niekoľkými vybranými aktami menovite uvedené v kapitole o životnom prostredí
v Bielej knihe. Zavádzanie programu EMAS v súlade s praxou EÚ tento dokument
zaraďuje medzi normy žiadúceho chovania sa podnikov v priemyselnej sfére.
Nariadenie Rady /EHS/ č. 1836/93, umožňujúce dobrovoľnú účasť podnikov
z priemyselného sektoru v programe EMAS, vstúpilo v EÚ do platnosti od
13. apríla 1995.
Pre implementáciu EMAS v SR je treba v súlade s Nariadením Rady č.
1836/93 vytvoriť program, ktorého hlavným cieľom bude podpora trvalého
znižovania negatívnych dopadov priemyselných činností na životné prostredie
najmä prostredníctvom /ďalej len Program/ : podnikových stratégií ochrany
životného prostredia a tvorbou podnikových EMS, systematického hodnotenia
účinnosti už zavedených a certifikovaných EMS, informovanie verejnosti.
Program v celej svojej škále musí rešpektovať existujúce právne predpisy
v SR, týkajúce sa ochrany životného prostredia a tam, kde je to nutné,
môže stanovovať určitými pravidlami dodatočné podmienky, a to predovšetkým
v oblasti prevencie priemyselných havárií a zaobchádzania s chemickými
látkami.
Program musí obsahovať pravidlá umožňujúce certifikovať podniky podľa
viacerých štandardov, zahrnúť niektoré povinnosti podnikov, ktoré zatiaľ
nie sú predmetom platnej legislatívy v SR a dohľad nad vykonávaním systému
EMAS.
Schéma EMAS a EMS podľa STN EN ISO 14 001 sú z hľadiska štruktúry do
značnej miery podobné avšak líšia sa v niektorých bodoch. Nasledujúca schéma
/ obr. č. 1 / znázorňuje hlavné kroky, ktoré treba pri budovaní EMAS dodržať.
Základné rozdiely medzi EMS podľa ISO 14 001 a EMAS (tab.č. 1)
EMAS | ISO 14 001 | |
Platnosť v krajinách | ES | celosvetovo |
Rozsah využitia | špeciálne druhy priemyselných
činností |
organizácie akéhokoľvek druhu |
Vstupné preskúmanie | áno | nepožadované |
Environmentálne vyhlásenie | áno | nepožadované |
Overenie /verifikácia/ | áno | nie |
Certifikácia | nie | áno |
Kompetentný orgán | áno | nie |
Registrácia podnikovej jednotky | áno | nie |
Riadenie dokumentov | nie je špecifikované | áno |
Určenie auditných cyklov | áno | nie |
Počiatočné preskúmanie, zhodnotenie environmentálnych aspektov a
ich vplyvov na životné prostredie, identifikácia a stanovenie významných
environmentálnych vplyvov
Do úvahy je treba vziať tieto požiadavky:
Vrcholové vedenie sa zaväzuje minimálne k zhode s právnymi a inými
požiadavkami, prevencii znečisťovania, zhode s ostatnými požiadavkami.
Stanovenie dlhodobých a krátkodobých cieľov rozpracovaných do programov
EMS
Realizácia budovania EMS
Neoddeliteľnou súčasťou pri budovaní EMS je aplikovanie takých metód a postupov, ktoré svojím obsahom a zameraním opierajúc sa o najnovšie poznatky z oblasti vedy, technicky a technológií umožňujú obsiahnuť riešenie zmiernenia a odstránenia nežiadúcich environmentálnych vplyvov vzniknutých z činností organizácie:
Gestorom implementácie EMS v SR cez základné a štandardizačné zabezpečenie
je Ministerstvo životného prostredia SR. V decembri 1996 bola ustanovená
pri Slovenskom ústave technickej normalizácie /SÚTN/ technická normalizačná
komisia TNK č. 72 s názvom Environmentálne manažérstvo. V priebehu roku
1997 bolo riešených prvých päť noriem rady ISO 14 000, a to ISO 14 001,
ISO 14 004, ISO 14 010, ISO 14 011 a ISO 14 012. Po konečnom schválení
Úradom pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo /ÚNMS/, ktoré sa uskutočnilo
začiatkom roku 1998, sa ich vydania očakáva v najbližších dňoch.
V riešení sú ďalšie normy a to : ISO 14 020, ISO 14 021, ISO 14 040,
ISO 14 041, ISO 14 050, ISO 14 024, ISO 14 060 a ISO 14 031, ktorých vydanie
do sústavy STN sa predpokladá v priebehu roku 1998 a 1999.
Dňom 1.1.1997 bol Slovenským národným akreditačným systémom / SNAS
/ ustanovený Technický výbor pre akreditáciu certifikačných orgánov certifikujúcich
systémy environmentálneho manažérstva / TVA COE/. Tento technický výbor
vypracoval smernice a postupy v súlade s kritériami európskych noriem pre
akreditáciu EN 45000 a medzinárodných štandardov pre akreditáciu ISO/IEC.
V rámci školiacich projektov, ktorých garantom bolo Ministerstvo životného
prostredia SR a SNAS, sa uskutočnila príprava odborníkov pre oblasť posudzovania
v akreditačnom procese a oblasť environmentálneho auditu v certifikačnom
procese.
Okrem týchto aktivít v podmienkach SR je realizované dostatočné množstvo
školiacich aktivít prostredníctvom súkromných a mimovládnych vzdelávacích
firiem a organizácií a projektov podporových UNIDO, UNEP, PHARE a WEC.
V SR pôsobia certifikačné spoločnosti, ktoré sa na EMS akreditovali
v medzinárodnom meradle, vychádzajúc už zo skúseností certifikácie systémov
manažérstva kvality. V súčasnej dobe možno konštatovať, že budovanie EMS
si dalo do priorít mnoho slovenských podnikov, hlavne z oblasti priemyslu,
uvedomujúc si ich urýchlenie začlenenia do špičkovej kategórie výrobcov
na európskom a medzinárodnom trhu.
Certifikované organizácie podľa ISO 14 001 v SR (tab. č. 2)
NÁZOV ORGANIZÁCIE | CERTIFIKÁT ZÍSKANÝ | CERTIFIKAČNÁ
SPOLOČNOSŤ |
Matador, a.s. Púchov | november 1996 | Det Norske Veritas
Holandsko |
Slovnaft, a.s. Bratislava | júl 1997 | SQS Švajčiarsko |
Divízny závod Studená valcovňa
VSŽ Oceľ s.r.o. Košice |
júl 1997 | RW TÜ V Nemecko |
Slovakofarma, a.s., Hlohovec | marec 1998 | Det Norske Veritas
Holandsko |