Hru EKOTIP každoročne pripravuje EKOTREND SZOPK v spolupráci so Stredoslovenským osvetovým strediskom v Bankej Bystrici ku Dňom ochrany prírody. Je určená stredoškolskej a učňovskej mládeži v banskobystrickom okrese. Formou ankety respondenti odpovedajú na rôzne otázky. Najlepších organizátori pozývajú na slávnostné vyhodnotenie a besedu pri príležitosti Dňa životného prostredia a ENVIROFILMU. Na otázky Enviromagazínu odpovedá RNDr. Ján Kleinert, CSc., autor súťaže. |
![]() |
Aký je cieľ a význam súťaže ? | ||
![]() |
Okrem otázok zisťujúcich vedomosti o prírode a životnom prostredí, sú v ankete aj otázky sondujúce hĺbku záujmu o určitú problematiku, ako aj názory a postoje k rôznym tendenciám, štýlom a hodnotovej orientácii. Napokon sú v ankete aj nepovinné prémiové úlohy. Pre vyhodnotenie a poradie najlepších respondentov však dôležité. Umožňujú im prejaviť tvorivý talent, postreh, angažovanosť, komunikatívnosť a iné kvality. | ||
![]() |
Aký bol záujem medzi školami a mládežou ? | ||
![]() |
Každoročne sa do uzávierky ankety vrátilo 15 až 60 vyplnených hárkov zo 7 až 15 stredných škôl a SOU. Ale v tomto roku sa ich prihlásilo najmenej, čo je priamy následok rozdelenia donedávna najväčšieho okresu na Slovensku na dva menšie, pričom školy v novom okrese Brezno sme už neoslovili. Respondenti z prvých ročníkov sa výlučne dobrovoľne zapájajú do súťaže po predbežnej inštruktáži príslušným učiteľom. Každý rok boli mierne, až markantné rozdiely vo výsledkoch ankety na úrovni jednotlivcov aj škôl. V prvom prípade úroveň vedomostí a hĺbka záujmu závisí od pozitívneho príkladu rodičov, príbuzných a vplyvu okolitého prostredia. To sa prejavilo na vynikajúcom spracovaní ankety a obzvlášť prémiových úloh niektorými jednotlivcami, nemenej významý vplyv učiteľov a ich vlastná úroveň poznatkov, spôsob ich podania vo výuke. Na niektorých príkladoch bol zreteľný aj vplyv masmédií, populárnej a odbornej literatúry, rôznych mimoškolských aktivít, ba i vierovyznania. Pripomínam, že všeobecne aktívnejšie boli dievčatá, a to tak počtom , ako aj správnosťou odpovedí a spracovaním prémiových úloh. Boli však aj prípady, keď sa z niektorých škôl vrátili len stroho a zväčša chybne zodpovedané anketové hárky. Možnosť spracovania prémiovej úlohy ostala nepovšimnutá v celom obsahu vzorky - priemerne 20 hárkov. Tu zjavne chýbali pozitívne príklady, pohnútky, záujem a ctižiadosť respondentov. Možno hovoriť nie o negatívnom, ale o žiadnom vplyve učiteľov, o rutinérskom prístupe, o snahe mať to čím skôr preč zo stola. | ||
![]() |
Doprajeme aj čitateľom možnosť zatipovať si na príkladoch otázok, aké riešili študenti v ankete ? | ||
![]() |
Napr. všeobecný rozhľad sme zisťovali otázkami typu: Celosvetový
Deň Zeme je : a) 21. marec, b) 22. apríl, c) 5. jún. Svetová únia ochrany
prírody má iniciálky : a) IUCN, b) UNIDO, c) UNEP. Symbol Svetového fondu
pre prírodu - WWF - je :a) veľryba, b) panda, c) netopier. Národný
park Serengeti je v : a) Ugande, b) Keni, c) Tanzánii. Ekológia je veda
o: a) životnom prostredí všeobecne, b) vzťahoch organizmov k prostrediu,
v ktorom žijú, c) ochrane živej prírody.
Postoje k určitej problematike sondovali otázky, ako: Recykláciu druhotných surovín považujem za : a) zbytočnú starosť, b) vec kampaní a záujmu, c) našu spoločnú povinnosť. Jarné vypaľovanie trávnikov, pasienkov, lúk považujem za: a) škodlivé pre pôdu, rastliny, živočíchy, b) podmienečne vhodné ako regulačný zásah, c) užitočné pre kvalitnejšiu pastvu a produkciu sena. Trvalo udržateľný rozvoj je pojem, o ktorom: a) mám určité vlastné vedomosti a predstavy, b) nemám informácie ani predstavy, c) nepotrebujem nič vedieť. So zreteľom na ochranu prírody, ovzdušia a vôd doporučujem uprednostniť rozvoj dopravy: a) individuálnej osobnými autami, b) hromadnej autobusmi po cestách, c) hromadnej vlakmi po železniciach. Otázky so vzťahom ku chráneným územiam a objektom boli: Prírodná rezervácia s hojnými výskytom tisu je pri: a) Harmanci, b) Žarnovici, c) Tisovci. Pri Zlatnej na Ostrove (Podunajsko) je rezervácia zriadená pre ochranu: a) korytnačiek, b) dropov, c) kormoránov. Pamätná lipa Matúša Čáka rastie v: a) Slovenskej Ľupči, b) Trenčíne, c) Bojniciach. Prírodná rezervácia Čičovské rameno je na rieke: a) Latorica, b) Hron, c) Dunaj. Poznatky o flóre a rastlinách sledovali otázky typu : V lesoch a parkoch hynú po hubovej nákaze - tracheomykóze: a) lipy, b) bresty, c) agáty. Chránený jasenec biely (Dictamnus albus) je: a) ker, b) bylina, c) liana. Gaštan jedlý (Castanea sativa) je príbuzný s: a) orechami, b) pagaštanom, c) dubmi. Bylina okrasa okolíkatá (Butomus umbellatus) rastie : a) na medziach polí, b) na brehoch vôd, c) na skalách. Na poznatky o faune a živočíchoch sa pýtali otázky: Osy, sršne, čmeliaky, samotárske včely prezimujú: a) v kolóniách, b) v pároch, c) len oplodnené samičky. Drobné cicavce piskory (rod Sorex) sú aktívne: a) takmer nepretržite, b) len cez deň, c) hlavne v noci. Larvy krv cicajúcich ovadov (rod Tabanus) sa vyvíjajú: a) pod kožou oviec, b) v čistej vode bystrín, c) v hnoji. Ako domestikované zvieratá sa pre mäso a kožky chovajú: a) zajace, b) králiky, c) oba. Pôvodcovia medovicových kvapiek zo stromov sú: a) húsenice, b) hrnčiarky, c) vošky. Vo vode žijúce chrobáky potápača (rod Dityscus) dýchajú: a) vzdušnicami, b) žiabrami, c) pľúcami. Aj niektoré environmentálne problémy obsiahli otázky: V prírode zahodená vydrží najdlhšie bez korózie a rozpadu nádoba z: a) plastu, b) skla, c) plechu. Hliník (aluminium) v podobe zlúčenín je pre živú prírodu: a) škodlivý, b) nepotrebný, c) dôležitý. Jedna z príčin kyslých dažďov je: a) ozón, b) chlórovodík, c) metán. Merateľný index čistoty vôd má skratku: a) TKO, b) BSK, c) ABS. Elektrickými výbojmi - bleskami vzniká v atmosfére: a) metán, b) acetylén, c) ozón. Atď. |
||
|
|||
![]() |
Spomenuli sme však aj prémiové úlohy. Ako sa ich respondenti zhostili ? | ||
![]() |
Tieto úlohy boli tiež rozmanité - náročnejšie na zamyslenie sa alebo tvorivú prácu, či už slovesnú alebo vytvarnú. K ich riešeniu mali respondenti voliteľné témy, námety, otázky. Každý, kto chcel, zvolil si takú , ktorá bola jeho vedomostiam, zmýšľaniu, talentu a možnostiam najbližšia. Niektorí úlohu odbavili za minútu jedinou vetou, heslom, skicou, iní jej zreteľne venovali podstatne viac času a práce. Tvorili naozaj pozoruhodné diela písomné, dokonca veršované, aj výtvarné od grafiky, maľby až po koláže a kombinovanú techniku. Výsledky tvorivosti si zaslúžia spracovanie a zverejnenie v podobe aspoň malého zborníka. | ||
![]() |
Uveďte konkrétne príklady.... | ||
![]() |
Napr. Zamyslite sa a odpovedzte na niektorú otázku, tému : a) aký bol môj najkrajší zážitok v prírode ?, b) čo sa mi páči a nepáči na správaní ľudí v prírode?, c) čo odkážem, doporučím rovesníkom a spoluobčanom, aby naša budúcnosť bola bez problémov, konfliktov a kríz ?, d) môže viera v Boha a náboženstvo zlepšovať vzťahy ľudí k prírode a ak áno, ako ?, e) ktorú ochranársku organizáciu poznám, uznávam (prečo?) a už som, alebo chcem byť jej členom ?, f) ak by som mohol (-a), zúčastnil (-a) by som sa prírodovednej expedície do krajiny - uveďte ktorej, h) na ktorú časť, alebo miesto na Slovensku s hrdosťou zavediem priateľov zo zahraničia, ktorí ma navštívia ? | ||
![]() |
Nie len otázky a úlohy, ale isto aj ich spracovanie respondentami bolo rozmanité a pozoruhodné, však ? | ||
![]() |
Môžem konštatovať, že táto časť ankety bola najhodnotnejšia a najzaujímavejšia. Riešitelia mali ničím neobmedzenú možnosť suverénneho prejavu svojich vlôh, ambícií, názorov, ale aj želaní. Mnohí to tak pochopili a aj náležite využili. K anketovým hárkom priložili svoje diela a odpovede, za čo boli potom zaradení medzi vynikajúcich, pozvaní na besedu a ocenení spomienkovými predmetmi, publikáciami, plagátmi, mapami, perami a pod. | ||
![]() |
Isto bude vhodné odcitovať časť odpovedí, názorov, odkazov, želaní. | ||
![]() |
Veľa zaujímavých odpovedí prišlo na otázku 2.c. Tu sú niektoré
:
„Ľudia nesmú ničiť to, čo im pomáha prežiť". „Nie je umenie ničiť a zabiť, ale tvoriť a nechať žiť". „O kultúre národa svedčí vzťah ľudí k zvieratám". „Ak teraz padajú stromy, onedlho padneme aj my". „Snažme sa vidieť božské svetlo vo všetkých živých bytostiach". „Mám rada ľudí, ale príroda je mi milšia". „Chceme žiť? Áno, ale nie na úkor prírody". „Pomáhaj prírode, aby si bol šťastnejší". „Chceme žiť? Tak sa konečne spamätajme". „Neberme výstrahy ekológov ľahkovážne". V odpovediach na otázku 2.e) sa pomerne často vyskytovali organizácie Deti Zeme, Sloboda zvierat, Skauting, Strom života, ale aj Greenpeace, ale len ojedinele Slovenský zväz ochrancov prírody a krajiny, ktorý mal až do roku 1993 najpočetnejšiu členskú základňu a najrozsiahlejšiu škálu aktivít...Na margo otázky 2.f) by skôr bolo skôr jednoduchšie vymenovať krajiny, oblasti a ostrovy, ktoré ostali mimo pozornosti... Kuriózne priania sú Severný a Južný pól, Mariánska priekopa, „Atlantída", Vianočný a Veľkonočný ostrov. Ale našli sa aj tvrdenia, že „Všade na svete je pekne" a tiež „Nikam nepôjdem, aj na Slovensku je pekne". V odpovediach na otázku 2.h) sa vyskytli mnohé blízke aj vzdialenejšie obce, osady, doliny, vrchy, jaskyne, kúpele, zámky, hrady, pamiatky, pralesy. Kuriózna, i výstražná je odpveď „Nikam s nimi nepôjdem, všetko u nás je špinavé". |
||
![]() |
Ako by ste na záver zhodnotili toto desaťročné snaženie ? | ||
![]() |
Súťaž poskytuje solídny prehľad o vyspelosti respondentov. Vzhľadom
na už desiaty ročník a dostatočný počet účastníkov možno výsledky považovať
za vhodný materiál pre špeciálnu štúdiu a štatistické spracovanie. Zatiaľ
aspoň stručne skonštatujeme niekoľko faktov: Environmentálna uvedomelosť
mládeže je prevažne uspokojivá, až znamenitá. Mnohí respondenti sú ochotní
aktívne sa zúčastniť zveľaďovacích, očistných a propagačných akcií v prospech
ochrany prírody a tvorby životného prostredia. V tej súvislosti považujú
za dôležitú výchovu, výuku, informovanosť a tiež vplyv vierovyznania a
náboženstva.
Absolútna väčšina by uprednostnila rozvoj verejnej dopravy pred individuálnou, pričom železničná dostala podstatne viac hlasov, než autobusová. Veľká väčšina považuje jarné vypaľovanie trávnikov a trstín za jednoznačne škodlivé. O faune, flóre a územiach je úroveň vedomostí často nedostatočná, chybná odpoveď sa niekedy vyskytla jednotne v celej vzorke z určitého ročníka a školy. Je možné, že dotyční respondenti sa kolektívne poradili, avšak zhodli sa na nesprávnej odpovedi. Spomedzi stredných škôl a SOU boli nadpriemerné Stredná zdravotnícka škola a Obchodná akadémia na Tajovského ulici, Gymnázium Š. Moyzesa, donedávna aj Vojenské gymnázium SNP, SOU poľnohospodárske a SOU potravinárske v Banskej Bystrici a Hotelová akadémia v Brezne. To je aj zásluha učiteľov. Na vyhodnoteniu ankety sme v minulom roku pozvali aj zástupcu Slovenského syndikátu novinárov, aby SSN vzal na vedomie perspektívnych (eko-) publicistov, dopisovateľov pre masmédiá. Ostalo ale len pri sľuboch, lebo SSN ponúkanú spoluprácu a kádrovú rezervu nevyužil. Podobne Ústav pre výskum verejnej mienky neprejavil záujem o (aspoň niektoré) výsledky ankety. Súťaž sa však osvedčila, získala si tradíciu, a tak nič nebráni v nej pokračovať na kvalitatívne vyššej úrovni a s početnejšími spolupracujúcimi subjektami. Doporučujem, aby s EKOTIP-om experimentovali aj ochranári a učitelia v ďalších okresoch, kde sa k tomu nájdu nadšenci. |