Ani tohoročný ENVIROFILM 98 sa v Banskej Bystrici nezaobišiel, a to je dobre, bez náležitých sprievodných podujatí, ktorých kvalita je úmerná z roka na rok zodpovedajúcej kvalite filmov medzinárodného súťažného festivalu. Výstavy výtvarného umenia všade na svete patria k tým, ktoré majú vždy čo povedať k veci. Ak sú dobré a stoja za to... Však prinajmenšom o to viac, ak na výtvarnú scénu prichádzajú autori, ktorým nie je umelecká tvorba ľahostajnou a príroda sa im nestala iba vďačným modelom. Obzvlášť, keď ekológia nie je len názor a spoločenský prézent. Dvaja výtvarne protikladne veľmi rozdielni protagonisti výstavy v spoločných výstavných priestoroch Pamätníka SNP v Banskej Bystrici presvedčivo zdokumentovali, kde vo svojom odbore a tvorbou patria, a kde je nateraz ich pevné miesto. Ich cesty do prírody nie sú spoločné. Ani fyzicky, ani duchovne. Nikdy sa nevideli, ani nestretli. Možno sa im to vôbec nepodarí. Spoločný je u nich silný ekologický impulz, ktorý výrazne podmie?uje ich doterajšiu tvorbu. A ten je viac ako iba hmatateľný... je určujúcim. Možno práve preto takáto výstava nielen sľubuje, ale aj dáva návštevníkovi viac, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Aj o to išlo organizátorom takejto výstavy.
Dr. Jochen Bockemuhl, švajčiarsky biológ,
ktorý sa narodil v roku 1928 v Drážďanoch, prezentoval v Banskej Bystrici
maliarsku tvorbu krajiny - pastelom. Od roku 1949 študoval na Univerzite
v nemeckom Tu bingene odbory biológia, chémia a geológia, doktorát obhájil
za prácu z oblasti ekológie. Od roku 1956 pracuje vo Výskumnom inštitúte
prírodovednej sekcie pri Goetheane, vo švajčiarskom Dornachu neďaleko Bazileja.
V súčasnosti je spolupracovníkom prírodovednej sekcie inštitútu a jeho
činnosť sa zameriava i naďalej na oblasť botaniky, rastlín aj liečivých
rastlín. Je mu veľmi blízka problematika ekológie, krajiny a krajinárskej
tvorby z pohľadu duchovnej vedy. Tomuto vo svojej tvorbe pripisuje najväčší
význam. Organizuje kurzy a školenia na tému krajinná ekológia, botanika,
biologicko - dynamické poľnohospodárstvo pre študentov prírodovednej sekcie
i ďalších záujemcov z radov odbornej a laickej verejnosti.
![]() |
Jochen Bockemu hl : Obraz č. 39 |
![]() |
Jochen Bockemu hl : Obraz č. 12, V zimnom
čiernotopoľovom a jelšovom lese Rýnskej údolnej nivy pri St. Luis sú viditeľné
dlhy minulosti naznačujúce budúcnosť
|
![]() |
Mikuláš Palko: Pozdrav oráčovi (1984)
|
Vo výstavnej sieni Pamätníka SNP v Banskej Bystrici prezentoval svoju
voľnú sochársku tvorbu. Súbor vystavených pätnástich ikonografických plastík
je dokumentom duše ľudskej bytosti v prírode a naopak. Mikuláš Palko reaguje
mimoriadne senzitívne na pseudocivilizmus, avizuje svoje neustále návraty
k prírodnému svetu. Jeho cesta k Oráčovi, je cestou jeho raného
detstva i mladosti. K otcovi nebýva totiž citlivým mladým chlapcom príliš
ďaleko. Ani u neho. A od oráčov mu bol už len malinký krôčik do poľa...
Toto má v sebe doteraz. Akcenty zeme. Fenomén osamelého človeka v prírode.
Jej pohyby. Spätosť je určujúca. To si chráni. Cíti a zobrazuje ich, ako
všetko podstatné vo svojom doterajšom živote. Akékoľvek kontrasty. Jeho
sochy sú symbolmi tejto krajiny, aj drevené modlitby zopätých motýlich
krídel. Prepotrebné duchovno ekológie. Koľko času im je treba, aby takéto
modlitby boli nami ešte vypočuté? A pritom pohyb motýlich krídel počuje
iba málokto. Toto je obsah ostatnej Palkovej sochárskej tvorby... stromy,
motýle lietajúce, odpočívajúce aj zranené, veľmi veľa motýľov, vlastne
je ich plná jeho záhrada pri ateliéri na konci mesta, ich odlety, loď čajky,
vánok, a potom všetky tie dennodenné lúky... svitanie. Krajina.
![]() |
Mikuláš Palko: Hlavná cena Envirofilmu
|
Výstava výtvarných diel oboch protagonistov si predsavzala voči verejnosti,
laickej i odbornej - náročnú funkciu. Nie je totiž jej cieľom iba presne
osloviť, úplne informovať a ponúknuť istý druh diváckej potechy. Výstava
ráta v istom zmysle s pripraveným divákom, alebo ochotným dať sa poučiť.
Cieľom je preto zaujať - ale predovšetkým podať svedectvo. Zásadné prirodzené
ľudské svedectvo o krajine a o priestore, v ktorom ešte žije človek. Pritom
nás v tomto prípade nezaujíma až tak presné geografické vymedzenie konkrétneho
priestoru. Napriek tomu sa usilujeme o?. Usilujeme sa o priestor, ktorým
intenzívne žije a tvorí umelec. O krajinu ktorú z pohľadu duchovnej vedy
vníma a cíti ekológ. Obaja to po svojom zobrazujú. A pritom tieto diela
nie sú v protiklade. Zem a krajina sú pre oboch nadzmyslovými a toto je
dostatočný dôvod, prečo ju zobrazujú. Tak ako svet, ani umenie by nemalo
byť rozkúskované. Umenie a svet je jeden celok. Obaja autori sú len malou
subtílnou časťou toho, čo by v tak prepotrebných výpovediach o stave našej
duše vo vzťahu k prírode ešte malo byť...možno sa to raz podarí.
![]() |
Zo spoločnej výstavy M. Palka a J. Bockemuhla
na Envirofilme ´98
|