![]() |
![]() |
Tohoročný 5. jún ako Svetový deň životného prostredia je poznačený svojou termínovou spätosťou s 25. výročím Štokholmskej konferencie OSN o životnom prostredí ľudstva. Vnímanie environmentálnych potrieb a záujmov ako aj vnímanie zodpovednosti za ich uspokojovanie sa na nachádzajúcom prelome tisícročí presúva z lokálnych a regionálnych polôh do kontinentálnych väzieb a súvislostí.
Tento presun má svoje
čitateľné pozadie aj v celom doterajšom vývoji slovenskej environmentalistiky
i v súbore jej súčasných realizačných determinantov.
Kdesi veľmi blízko pri začiatku vývojového oblúka slovenskej environmentalistika
má svoje trvalé miesto jej prvé komplexne poňaté autoritatívne stvárnenie.
Uskutočnilo sa v roku 1955 zákonom SNR č. 1/1955 Zb. o štátnej ochrane
prírody. Tento zákon ( v kontexte s ustanovením povinnosti štátu chrániť
prírodu ako celok, vrátane výsledkov ľudskej činnosti v prírode zameranej
na jej zveľadenie ), definoval funkciu štátu v tejto oblasti ako funkciu
starostlivosti o životné prostredie v rozsahu svojej územnej pôsobnosti.
Nadväzne na to sa čoraz vehementnejšie presadzovalo ponímanie a aj legislatívne stvárnenie environmentalistiky ako komplexu tvorby, rozvoja a ochrany životného prostredia a to tak prírodných komponentov ako aj vytvorených ľudskou činnosťou.
Takéto chápanie bolo nosnou konštrukciou všeobecnej teoretickej časti učebnej pomôcky vybrané problémy práva životného prostredia vypracovanej pod mojím vedením a publikovanej v roku 1985 . V nich sa popri rozpracúvaní otázok zodpovednosti za poškodzovanie lokálne a regionálne dimenzovaného životného prostredia vytvárali aj dovtedy málo akceptované názory na právo na priaznivé životné prostredie ako základné ľudské právo.
Tieto nové právnopolitické konštrukcie našli svoje priame legislatívne vyjadrenie až v Ústave Slovenskej republiky vyhlásenej v roku 1992, ktorú ako ministerka spravodlivosti SR som mala česť obhajovať.
V článkoch 44 a 45 tejto ústavy sa konštituuje právo na priaznivé životné prostredie ako základné ľudské právo, realizáciu ktorého zabezpečuje rozsiahly súbor práv a právnych povinností ustanovených všeobecným zákonom o životnom prostredí ( zákon č. 17/1992 Tb, ) i v rade ďalších osobitných zákonov s enviromentálnym dopadom ( zákon o lesoch, vodný zákon atď.).
Na načrtnutom ústavnoprávnom základe slovenská vláda sa zameriava na dosiahnutie cieľov stratégie štátnej enviromentálnej politiky vytýčenej vládou a parlamentom v roku 1993. Základnou líniou tejto stratégie je vytváranie podmienok na odstraňovanie príčin neúnosného znečisťovania vzduch, vôd, pôdy a horninového prostredia, na protidevastačné opatrenia, na zachovanie bilologickej rozmanitosti, na optimálne využívanie krajiny a na všetranné upevnenie globálnej environmentálnej bezpečnosti.
Ako vidno, súčasná slovenská environmentálna politika je v plnom súlade s trendami riešenia problémov životného prostredia v rámci OSN, Rady Európy i ďalších integračných zoskupení. To vytvára predpoklad aj pre úspešne napredujúcu aproximáciu práva SR k právu EÚ v oblasti životného prostredia. Výsledky týchto našich aktivít už priniesli viaceré pozitívne ohlasy zahraničných inštitúcií. Keďže riešenie otázok ochrany, tvorby a zveľaďovania životného prostredia nepozná hranice, je Svetový deň životného prostredia výzvou pre všetkých ľudí tejto planéty.
JUDr. Katarína Tóthová, DrSc.
podpredsedníčka vlády
Slovenskej republiky