![]() |
Ekologicky nezávadné autá. |
![]() |
V druhom čísle nášho magazínu z roku 1996 sme písali o tom, čo stojí
životné prostredie jedno auto. A neboli to čísla radostné. Dnes sa k problému
vraciame. Ekologicky čistejšie motorové vozidlá sa postupne dostávajú do
výroby svetových automobiliek. Nemusíte byť práve fanúšikom automobilového
priemyslu, aby ste ocenili prínos, ktorý chráni životné prostredie. Popredné
svetové automobilky postupujú naozaj cieľavedome a nápadito.
Európska pobočka General Motors, automobilka Opel znížila za posledných
pätnásť rokov spotrebu paliva o 25 %. Fritz Indra, riaditeľ vývojového
oddelenia Opelu so základňou v Nemecku s tým však nie je spokojný a hovorí,
že prioritou jeho spoločnosti je znížiť spotrebu paliva konvenčnou motorovou
technológiou ešte viac. O ďalších 25 % zníži spotrebu prototyp auta s dieselovým
motorom Echo 3. Indra upozorňuje, že ide o prvý trojlitrový automobil,
ktorý prejde sto kilometrov s necelými 3,1 litra nafty. Okrem toho sa snaží
Opel o ekologicky čistejšie autá vývojom nového systému motorových ventilov,
ktoré majú zvýšiť účinnosť spaľovania o 15 %. Firma Opel hodlá uviesť nový
motor na trh v roku 2000.
V Japonsku vyrobila firma Mitsubishi motor, ktorý taktiež podstatne zefektívňuje spaľovanie. Tento motor nazývaný Gasoline Direct Injection (GDI) (motor s priamym vstrekovaním benzínu) charakterizuje firma ako “splnenie technického sna”. Pri cestných testoch pri rýchlosti štyridsať kilometrov za hodinu spotreboval motor o 35 % paliva menej ako bežný benzínový motor rovnakého obsahu, ba aj menej ako vysokovýkonné dieselové motory. Motor GDI bude základným kameňom budúcej generácie vozidiel Mitsubishi.
Spoločnosť Volvo robí zasa pokusy s autami na dvojaký pohon, ktoré
idú na benzín alebo na lacnejší a čistejší metán známy pod názvom stlačený
zemný plyn (compressed natural gas CNG). Napríklad sedany a “stejšny” Volvo
850 prebudovali tak, aby sa mohla do nich vložiť ďalšia nádrž na CNG. Vodič
môže prejsť z jedného paliva na druhé jednoduchým stisnutím tlačidla na
prístrojovej doske. Hoci dvojpalivové Volvo stojí o päťtisíc dolárov viac
ako bežná osemstopäťdesiatka, riaditeľka spoločnosti ekologických aut Volvo
Ulla Britt Fräjdin - Hellquistová upozorňuje, že “stlačený zemný plyn je
lacnejší, a tak sa vyššia kúpna cena vráti zákazníkovi v priebehu poldruha
roka alebo dvoch rokov.” Nakoľko Volvo vydrží pätnásť až dvadsať rokov,
sú dvojpalivové autá tejto značky výhodné nielen z hľadiska životného prostredia,
ale aj ekonomicky. Lacný CNG je možno bežne kúpiť pri čerpacích staniciach
v takmer každej priemyselnej krajine na svete.
Rovnako ako tlak ponuky a dopytu na zlepšenie infraštruktúry s CNG, vynútil si aj vznik v poslednom čase rýchle narastajúceho recyklačného priemyslu. Každé dnes vyrobené auto je možné až na 90 % recyklovať a automobilky sa snažia zvýšiť toto percento na rovnú stovku. Fordova dcérska spoločnosť Jaguár urobila v recyklovaní ešte krok ďalej. Pred pár rokmi sa jej odborníci kriticky pozreli na výrobné postupy firmy a rozhodli sa urobiť niečo s farebnými kalmi. Každý týždeň im ostávalo desať ton kalu a ten ukladali do zeme. Metódou Drypure, ktorú potom vyvinuli, sa tieto kaly detoxikujú. Vzniká neškodný prášok, ktorý sa dá použiť na výrobu izolačných prvkov a strešných krytín.
Vďaka Toyote je už takmer za dverami splnenie dlhodobého sna všetkých
stúpencov “zeleného vozidla”, ktorým je všeobecne použiteľný elektromobil.
Japonskí výrobcovia posielajú do sveta RAV4L EV, štvorsedadlový sedan s
najvyššou rýchlosťou 124 km/hod. Vozidlo, ktoré poháňajú kompaktné, ľahké,
nikelmetalhydridové batérie s dlhou životnosťou, sa práve začína v obmedzených
sériách v Japonsku predávať. Toto pohodlné auto má klimatizáciu a vykurovanie
a môže svoje batérie nabíjať z vlastného zdroja, aj pri čerpadlách. Vďaka
technickým inováciám v motore a brzdnej sústave má RAV4L EV tiež väčší
dojazd ako väčšina vozidiel na batérie - asi 215 kilometrov. Zelené autá
teda naštastie pre ľudstvo i našu planétu pribúdajú a cesta pred nimi je
široká, čistá a smeruje do nedohľadna.