Ekologicky nezávadné autá.
 

V druhom čísle nášho magazínu z roku 1996 sme písali o tom, čo stojí životné prostredie jedno auto. A neboli to čísla radostné. Dnes sa k problému vraciame. Ekologicky čistejšie motorové vozidlá sa postupne dostávajú do výroby svetových automobiliek. Nemusíte byť práve fanúšikom automobilového priemyslu, aby ste ocenili prínos, ktorý chráni životné prostredie. Popredné svetové automobilky postupujú naozaj cieľavedome a nápadito.
 
 

Nemci

        Európska pobočka General Motors, automobilka Opel znížila za posledných pätnásť rokov spotrebu paliva o 25 %. Fritz Indra, riaditeľ vývojového oddelenia Opelu so základňou v Nemecku s tým však nie je spokojný a hovorí, že prioritou jeho spoločnosti je znížiť spotrebu paliva konvenčnou motorovou technológiou ešte viac. O ďalších 25 % zníži spotrebu prototyp auta s dieselovým motorom Echo 3. Indra upozorňuje, že ide o prvý trojlitrový automobil, ktorý prejde sto kilometrov s necelými 3,1 litra nafty. Okrem toho sa snaží Opel o ekologicky čistejšie autá vývojom nového systému motorových ventilov, ktoré majú zvýšiť účinnosť spaľovania o 15 %. Firma Opel hodlá uviesť nový motor na trh v roku 2000.
 
 

Japonci a Škandinávci

        V Japonsku vyrobila firma Mitsubishi motor, ktorý taktiež podstatne zefektívňuje spaľovanie. Tento motor nazývaný Gasoline Direct Injection (GDI) (motor s priamym vstrekovaním benzínu) charakterizuje firma ako “splnenie technického sna”. Pri cestných testoch pri rýchlosti štyridsať kilometrov za hodinu spotreboval motor o 35 % paliva menej ako bežný benzínový motor rovnakého obsahu, ba aj menej ako vysokovýkonné dieselové motory. Motor GDI bude základným kameňom budúcej generácie vozidiel Mitsubishi.

        Spoločnosť Volvo robí zasa pokusy s autami na dvojaký pohon, ktoré idú na benzín alebo na lacnejší a čistejší metán známy pod názvom stlačený zemný plyn (compressed natural gas CNG). Napríklad sedany a “stejšny” Volvo 850 prebudovali tak, aby sa mohla do nich vložiť ďalšia nádrž na CNG. Vodič môže prejsť z jedného paliva na druhé jednoduchým stisnutím tlačidla na prístrojovej doske. Hoci dvojpalivové Volvo stojí o päťtisíc dolárov viac ako bežná osemstopäťdesiatka, riaditeľka spoločnosti ekologických aut Volvo Ulla Britt Fräjdin - Hellquistová upozorňuje, že “stlačený zemný plyn je lacnejší, a tak sa vyššia kúpna cena vráti zákazníkovi v priebehu poldruha roka alebo dvoch rokov.” Nakoľko Volvo vydrží pätnásť až dvadsať rokov, sú dvojpalivové autá tejto značky výhodné nielen z hľadiska životného prostredia, ale aj ekonomicky. Lacný CNG je možno bežne kúpiť pri čerpacích staniciach v takmer každej priemyselnej krajine na svete.
 
 

Stopercentná recyklácia

        Rovnako ako tlak ponuky a dopytu na zlepšenie infraštruktúry s CNG, vynútil si aj vznik v poslednom čase rýchle narastajúceho recyklačného priemyslu. Každé dnes vyrobené auto je možné až na 90 % recyklovať a automobilky sa snažia zvýšiť toto percento na rovnú stovku. Fordova dcérska spoločnosť Jaguár urobila v recyklovaní ešte krok ďalej. Pred pár rokmi sa jej odborníci kriticky pozreli na výrobné postupy firmy a rozhodli sa urobiť niečo s farebnými kalmi. Každý týždeň im ostávalo desať ton kalu a ten ukladali do zeme. Metódou Drypure, ktorú potom vyvinuli, sa tieto kaly detoxikujú. Vzniká neškodný prášok, ktorý sa dá použiť na výrobu izolačných prvkov a strešných krytín.

Vďaka Toyote je už takmer za dverami splnenie dlhodobého sna všetkých stúpencov “zeleného vozidla”, ktorým je všeobecne použiteľný elektromobil. Japonskí výrobcovia posielajú do sveta RAV4L EV, štvorsedadlový sedan s najvyššou rýchlosťou 124 km/hod. Vozidlo, ktoré poháňajú kompaktné, ľahké, nikelmetalhydridové batérie s dlhou životnosťou, sa práve začína v obmedzených sériách v Japonsku predávať. Toto pohodlné auto má klimatizáciu a vykurovanie a môže svoje batérie nabíjať z vlastného zdroja, aj pri čerpadlách. Vďaka technickým inováciám v motore a brzdnej sústave má RAV4L EV tiež väčší dojazd ako väčšina vozidiel na batérie - asi 215 kilometrov. Zelené autá teda naštastie pre ľudstvo i našu planétu pribúdajú a cesta pred nimi je široká, čistá a smeruje do nedohľadna.