Ústredným zmyslom a cieľom EV zostáva aktívny subjektívny vzťah osobnosti učiteľa a žiaka k životnému prostrediu. Uvedomelý vzťah k životnému prostrediu v skĺbení základných zložiek, a to poznať, chrániť, zlepšovať prírodu a medziľudské vzťahy a tvoriť životné prostredie. Ide o harmonizáciu cítenia, myslenia a správania smerovanú k životu, človeku a prírode. Cieľom environmentalizácie edukačného procesu je, aby sa environmentalizácia stala princípom všetkého vzdelávania, formovania osobnosti a psychiky mladého človeka. Interdisciplinárny charakter EV je nesporný. Chceme vychovať a vyformovať mladého človeka, poľnohospodára tak, aby sa stal múdrym, vzdelaným odborníkom, zodpovedným, starostlivým, ale i láskavým a tolerantným s úctou ku všetkému živému.
Cieľom EV je naučiť myslieť a meniť životné postoje, uvedomiť si pocit
vlastnej zodpovednosti z účasti na riešení environmentálnych problémov,
ktoré sa týkajú každého z nás. Zdravie a sloboda zvierat sú najvzácnejšie
ľudské hodnoty, ktoré sú priamo závislé od kvality života a životného prostredia.
V súčasnej spoločnosti charakterizovanej prechodom k trhovej ekonomike
sa všeobecne v spoločenskom vedomí, ale aj individuálnom, prijala ústredná
zásada - ekonomika nadovšetko.
Tento model sa nevyhnutne prenáša aj do myšlienkového sveta rodín
a mladých ľudí. Otázka školy a vzdelania všeobecne sa odsunula do pozadia
za “priority” ako sú peniaze, bohatsvo, vplyv, moc. Konzumný spôsob života,
ktorý sa v mnohých kultúrno-spoločenských rovinách považuje za “ideál”,
deformuje myslenie a konanie mladých ľudí. Toto je v ostrom protiklade
s cieľmi EV a so životom v budúcnosti.
Propagovaním “amerického štýlu života” masmédiá sťažujú a komplikujú
snahu učiteľa a rodiča vychovávať. Tým nechcem tvrdiť, že nenájdeme napr.
v televízii hodnotné, obohacujúce snímky, ale ich pomer k brakom je žalostne
nízky. Transformácia spoločnosti vyprodukovala “vrstvu” tiežpodnikateľov,
podvodníkov, špekulantov, ktorí negatívne pôsobia na mládež. Sú to typické
príklady záporných hodnôt, ktoré odsúvajú snahu a prácu učiteľa kdesi na
koniec myšlienkových pochodov mladého človeka - žiaka školy.
Absencia výchovnej práce rodičov vedie v mnohých prípadoch k zvráteniu
záujmov v hodnotovom rebríčku mladého človeka, k plytkým formám zábavy
a kultúry, k alkoholu, drogám a hráčskej mánii. Duše mladých sa častokrát
stávajú otupenými bez záujmu, necitlivými, skostnatenými, ťažšie formovateľnými.
Náboženské hnutie a cítenie nie je v tomto smere samospasné a neprináša
žiadaný výchovný efekt. Hodnota ľudskej práce všeobecne, ale zvlášť práce
poľnohospodára je nedocenená a značne podhodnotená. Poľnohospodárska výroba
v trhovej ekonomike stráca svoju prioritu, čo ochromuje vedomie rodiča
a žiaka v otázke uplatnenia po skončení školy. Poľnohospodárstvo je v útlme
a nádej na perspektívu a prežitie má len taký podnik alebo farmár, ktorý
po transformácii dokáže vyrobiť poľnohospodárske produkty a potraviny efektívne,
ekonomicky a ekologicky vyhovujúco.
![]() |
Predmetová komisia živočíšnej výroby pravidelne každoročne organizuje výstavy drobných hospodárskych zvierat, ktoré majú u žiakov veľký ohlas |
Vo všeobecno-spoločenskej rovine treba viesť žiakov nie k materiálnemu blahobytu, ale k zmysluplnému, duchovne bohatému životu, k zodpovednosti za seba, za iného človeka, za spoločnosť a prírodu. Ide o prechod od hodnôt konzumných k hodnotám duchovným. Treba poukázať, že žijeme v spoločnosti, kde na jedného bohatého pripadá 15-20 chudobných a že tento cieľ je často nedosiahnuteľný. Nadbytok nie je pre kultúrneho človeka nevyhnutný a peňazí by mal mať človek toľko, aby mu nepokazili dušu a charakter. V EV ide o to, ako naučiť žiaka správne rozmýšľať a žiť, nie ako získať horu encyklopedických poznatkov, informácií a vedomostí, ktoré častokrát nemá možnosť uplatniť v praxi.
V biológii a prírodovedných disciplínach treba poukázať na to, že civilizácia a rozum je dielom prírody a nie naopak. Pozornosť žiakov upriamiť na veľkoleposť a jedinečnosť života a prírody ako najvyššieho stupňa organizácie hmoty. Geniálnosť a nenapodobiteľnosť schopností ľudského mozgu a mikrosveta živej bunky je prinajmenej rovnako vzrušujúca a fascinujúca ako ktorákoľvek epizóda z akčného filmu.
V spoločensko-vedných disciplínach a vo výchove všeobecne potrebujeme odkonzumnenie, damerikanizovanie myslenia a spôsobu života ako i odnásilnenie konania. Slovenský model životného šťastia peniaze-auto-chata-dom vedie častokrát k morálnemu úpadku až skazenosti. V škole a spoločnosti pociťujeme čoraz naliehavejšie obrátiť sa k prírode od našich pretechnizovaných domovov, znervozňujúcich pracovísk a narušených vzťahov.
Do budúcnosti sa zdá nevyhnutné a životne dôležité environmentalizovať všetky výchovno-vzdelávacie predmety. EV nie je možné realizovať povrchne, neodborne bez zvnútornenia a s nezáujmom. Tým by skĺzla iba na formálnu proklamatívnu úroveň. Výchovou k životnému prostrediu viesť žiakov v praktickom každodennom živote k účelnej organizácii ich mikrosveta: k čistote, k šetreniu materiálov, papiera, energie a k šetrnému zaobchádzaniu so zvereným majetkom a ku kultúre vzťahov medzi spolužiakmi navzájom. Platí zásada, že čisté a kultúrne prostredie skrášlené kvetmi a zeleňou už samo vychováva. Pri rozpracovaní osnov EV treba využívať biologický charakter poľnohospodárskej výroby, hľadať v učebniciach a v tematických plánoch možnosti nenásilného využitia obsahu EV. Enviroproblematika sa na stredných školách zatiaľ realizuje hlavne výchovou slovom, príkladom, pobytovými akciami, formou biologických cvičení v prírode a formou kurzov ochrany človeka a prírody.
Učiteľom odborných predmetov, koordinátorom EV, by veľmi pomohlo, keby z úrovne ministerstva, prípadne z odborných inštitúcií, dostávali viac názorných didaktických pomôcok - filmov, videokaziet, publikácií, prípadne vysokoškolských skrípt z fakúlt, ktoré sa zaoberajú EV. Mnohé pomôcky a materiály je možné vypracovať svojpomocne, prípadne pomocou sponzoringu. V tomto smere vítame ponuku spolupracovať s Maticou Slovenskou, kde je v štádiu zriaďovania odbor EV.
Pomohli by aj semináre na princípe brain-stormingu, prednášky odborníkov z vysokých škôl, ktorí by mohli aktívne napomôcť pri vypracovávaní modelov projektového vyučovania, ako aj pri tvorbe prípadových štúdií a metodike EV všeobecne. Otázka dlhodobých špecializovaných štúdií a dlhotrvajúcich kurzov je problematická a diskutabilná z dôvodu absencie učiteľa a pomerne vysokých poplatkov. Jednou z najpružnejších a najlacnejších foriem zdokonaľovania sa a skvalitnenia v EV je výmena informácií prostredníctvom odbornej tlače.