Ústava Slovenskej republiky - ústavný zákon SNR č. 460/1992 Zb. -
(ďalej len Ústava) obsahuje v rámci druhej hlavy, ako súčasť základných
práv a slobôd, osobitný šiesty oddiel Právo na ochranu životného prostredia
a kultúrneho dedičstva. V čl. 45 tohto oddielu sa ustanovuje, že k a
ž d ý má právo na včasné a úplné informácie o stave životného prostredia
a o príčinách a následkoch tohto stavu.
Podľa čl. 51 Ústavy sa možno domáhať vyššie uvedených práv len v medziach
zákonov, ktoré ustanovenie cit. článku Ústavy vykonávajú.
V platných predpisoch reglemetujúcich ochranu životného prostredia
alebo jeho zložiek, vrátane zákona NR SR č. 127/1994 Z.z. o posudzovaní
vplyvov na životné prostredie je problematika sprístupňovania informácií
o životnom prostredí upravená veľmi rôznorodo a spravidla podstatne užšie
ako ustanovuje čl. 45 Ústavy.
Určitou výnimkou je § 14 zákona č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí,
kde je toto právo upravené sčasti:
-
nad (resp. mimo) rámec rozsahu vymedzeného nielen Ústavou, ale aj Listinou
základných práv a slobôd, Smernicou Rady ES, Luganským dohovorom a pod.
(pozri ďalej),
-
spôsobom umožňujúcim určitú reštrikciu, resp. nerovnosť (diskrimináciu)
pri sprístupňovaní informácií o životnom prostredí.
Okrem rôznorodosti (nejednotnosti) podrobnejšej právnej úpravy ústavného
práva na informácie o životnom prostredí v existujúcich zákonoch upravujúcich
starostlivosť o životné prostredie ako celok, resp. jeho zložky, možno
konštatovať spravidla väčšie či menšie nedostatky v hmotnoprávnej úprave
a takmer úplnú absenciu zodpovedajúcej procesnoprávnej úpravy.
Vo väčšine z uvedených predpisov, má informačná povinnosť skôr charakter
oznamovacej povinnosti voči orgánom štátnej správy na účely výkonu
štátnej správy, resp. štátneho dozoru v tejto oblasti. Právo tretích osôb
nahliadať do príslušnej dokumentácie je spravidla viazané na preukázanie
právneho záujmu, na postavenie príslušnej fyzickej či právnickej osoby
ako účastníka správneho konania a podobne.
Tento nedostatok je čiastočne prelomený v predpisoch o ochrane ovzdušia,
o ochrane prírody a krajiny, a najmä v zákone NR SR č. 127/1994 Z.z. o
posudzovaní vplyvov na životné prostredie, hmotnoprávne aj v zákone o životnom
prostredí.
Slovenská republika sa podpisom Európskej dohody o pridružení zaviazala
o.i. zharmonizovať svoj právny poriadok s právom Európskej únie. V Európskej
únii platí pre túto oblasť Smernica Rady zo 7. júna 1990 č. 90/313/EHS
o voľnom prístupe k informáciám o životnom prostredí (ďalej len Smernica
ES).
Rada Európy, ktorej členom je aj Slovenská republika, vydala Odporúčanie
výboru ministrov č. R (81) 19 o prístupe k informáciám, ktoré vlastnia
verejné orgány. Ide o dokument upravujúci voľný prístup k informáciám,
ktoré vlastnia verejné orgány, týkajúci sa nielen životného prostredia,
ale aj ďalších oblastí.
Slovenská republika je jedným zo signatárov medzinárodného Dohovoru
o občianskoprávnej zodpovednosti za škody spôsobené činnosťami nebezpečnými
pre životné prostredie (Lugano 21.6.1993). Luganský Dohovor
obsahuje osobitnú kapitolu III. Prístup k informáciám.
Požiadavku na voľný prístup k informáciám o životnom prostredí obsahuje
aj zásada č. 10 Deklarácie prijatý na Konferencii OSN o životnom
prostredí a rozvoji, konanej 3.-14. júna 1992 v Riu de Janeiro.
Smernica ES, ako aj ďalšie medzinárodné dokumenty uvedené vyššie, vychádzajú
najmä z týchto princípov:
-
Právo na informácie o životnom prostredí patrí medzi základné ľudské práva
a slobody.
-
Žiadateľ o informáciu o životnom prostredí nie je povinný preukazovať právny
alebo iný dôvod, ani účel, na ktorý informáciu požaduje.
-
Sprístupňujú sa informácie o životnom prostredí, ktorými disponujú orgány
štátnej správy a územnej samosprávy, nimi riadené odborné organizácie,
prípadne aj niektoré iné právnické alebo fyzické osoby, poverené výkonom
konkrétnych úloh pre verejnú správu.
-
Ustanovujú sa dôvody, pre ktoré možno sprístupnenie informácie o životnom
prostredí obmedziť alebo odmietnuť.
-
Každé odmietnutie, resp. obmedzenie sprístupnenia informácie o životnom
prostredí musí byť povinným subjektom odôvodnené. Okrem toho musí byť zabezpečené
právo žiadateľa o informáciu, aby sa v prípade odmietnutia, resp. obmedzenia
sprístupnenia informácie o životnom prostredí mohol tohto svojho práva
domáhať v administratívnom, či v súdnom konaní.
-
Za sprístupnenie informácie o životnom prostredí možno požadovať úhradu
v rozumnej výške, ktorá však nemá byť väčšia ako náklady spojené so
sprístupnením informácie. Je neprípustné požadovať náhradu nákladov
vynaložených na získanie (obstaranie) informácie o životnom prostredí.
-
Sprístupňovanie informácií o životnom prostredí sa delí na:
a) pasívne - sprístupňovanie jednotlivým konkrétnym žiadateľom
na základe osobitnej žiadosti,
b) aktívne - uverejňovaním a publikovaním príslušných informácií,
správ a pod., v masmédiách, v odborných alebo účelových publikáciách, v
počítačovej sieti a podobne.
Pre naplnenie ústavného práva podľa čl. 45 Ústavy Ministerstvo životného
prostredia SR v súlade s plánom legislatívnych úloh vlády SR na rok 1997
pripravilo návrh zákona o prístupe k informáciám o životnom prostredí a
zabezpečilo jeho pripomienkovanie nielen príslušnými ústrednými orgánmi,
ale aj Združením miest a obcí Slovenska, asociáciami a združeniami podnikateľov,
vybranými stavovskými komorami, Konfederáciou odborových zväzov, odbornými
vedeckými ustanovizňami a mimovládnymi organizáciami. K uľahčeniu prípravy
návrhu zákona v podstatnej miere prispela spolupráca nášho ministerstva
s Harvard Institute for International Development, a to tak po stránke
finančnej podpory, ako aj po stránke zabezpečenia výmeny poznatkov v tejto
oblasti so zahraničnými odborníkmi.
Po prerokovaní tohto návrhu v Rade vlády SR pre verejnú správu a v
Legislatívnej rade vlády SR (v októbri a decembri 1997) vláda Slovenskej
republiky na svojom rokovaní 10.2.1998 schválila návrh tohto zákona. Vládny
návrh zákona o prístupe k informáciám o životnom prostredí bol začiatkom
marca 1998 predložený Národnej rade Slovenskej republiky na ďalšie ústavné
prerokovanie.
Stručná charakteristika vládneho návrhu zákona o prístupe k
informáciám o životnom prostredí
Vládny návrh zákona po hmotnoprávnej i procesnoprávnej stránke upravuje
oblasť prístupu k informáciám o životnom prostredí a v súlade s vyššie
uvedenými medzinárodnými dokumentmi obsahuje najmä tieto princípy (ustanovenia):
-
Zavádza sa zákonná definícia pojmu informácia o stave životného prostredia
a o príčinách a následkoch tohto stavu, v podstate ako informácia v písomnej,
obrazovej alebo zvukovej forme, alebo informácia na inom hmotnom nosiči
reprodukovateľnom technickými prostriedkami:
a) o stave zložiek životného prostredia,
b) o činnostiach a opatreniach, ktoré ohrozujú alebo poškodzujú životné
prostredie,
c) o vlastnostiach, množstvách a pôsobení činiteľov spôsobujúcich znečisťovania
a poškodzovanie životného prostredia,
d) o činnostiach a opatreniach prijatých na ochranu životného prostredia
(vrátane plánov a programov na ochranu životného prostredia a prevenciu
ochrany zdravia ľudí),
e) určená podľa osobitného predpisu (napr. novopripravované predpisy
týkajúce sa uvoľňovania geneticky modifikovaných organizmov).
Pre tieto informácie sa v zákone zavádza legislatívna skratka informácia
o životnom prostredí.
V prípade pochybnosti, či ide o informáciu o životnom prostredí, rozhodne
Ministerstvo životného prostredia SR.
-
Zákon upravuje:
a) pasívne sprístupňovanie informácií o životnom prostredí (sprístupňovanie
na základe žiadosti) - § 3 až 13, (Poznámka: Viac v ďalšej časti článku)
b) aktívne sprístupňovanie informácií o životnom prostredí (§
14 až 16), a to
-
pravidelné zverejňovanie určitých informácií o znečisťovaní životného prostredia
samotnými znečisťovateľmi,
-
okamžité informovanie dotknutej verejnosti v prípade vážneho ohrozenia
alebo poškodenia životného prostredia haváriou, požiarom alebo dopravnou
nehodou subjektom, z činnosti ktorého vzniklo toto ohrozenie či poškodenie,
každoročné vydávanie správy o stave životného prostredia v Slovenskej republike
Ministerstvom životného prostredia SR.
-
Povinnosť sprístupňovať informácie o životnom prostredí majú orgány štátnej
správy a obce (ďalej len príslušný orgán) a nimi zriadené alebo založené
právnické osoby alebo právnické osoby a fyzické osoby oprávnené na podnikanie,
zmluvne poverené výkonom určitých úloh na úseku starostlivosti o životné
prostredie pre verejnú správu (ďalej len organizácia).
-
Sprístupnením informácií o životnom prostredí sa rozumie umožnenie voľného
prístupu k jestvujúcim (nachádzajúcim sa v príslušnom orgáne alebo organizácii)
informáciám o životnom prostredí v súlade s týmto zákonom, najmä ich zverejnenie,
poskytnutie na základe žiadosti, umožnenie nahliadnuť do príslušných materiálov
a robiť z nich kópie a odpisy. Pri určovaní formy sprístupnenia, ktorá
má byť adekvátna s ohľadom na konkrétny prípad, príslušný orgán alebo organizácia
prihliada najmä na formu žiadosti, rozsah alebo obsah požadovanej informácie,
na svoje možnosti a na ďalšie okolnosti prípadu.
-
Právo na sprístupnenie informácie o životnom prostredí má každý bez preukázania
právneho alebo iného záujmu alebo dôvodu, na ktorý informáciu požaduje,
ak tento zákon alebo osobitný predpis neustanovuje inak.
-
V zákone sa taxatívnym spôsobom vypočítavajú dôvody:
-
- pre ktoré nemožno informáciou o životnom prostredí alebo jej časť sprístupniť,
alebo
-
- kedy možno sprístupnenie informácie o životnom prostredí alebo jej časti
odmietnuť.
Ochranu práv a právom chránených záujmov žiadateľov informácie o životnom
prostredí a zamedzenie svojvoľného uplatňovania dôvodov pre nesprístupnenie
informácie (vrátane ochrany proti nečinnosti príslušného orgánu alebo organizácie)
zaručuje o.i. postup podľa § 12 vládneho návrhu zákona - pozri bod 10 nižšie.
-
V § 7 a 8 vládneho návrhu zákona sa ustanovuje osobitný postup umožňujúci
prelomiť v osobitnom správnom konaní a z taxatívne určených dôvodov ochranu
obchodného tajomstva, resp. ochranu práv tretej osoby, ktorá poskytla príslušnému
orgánu alebo organizácii informáciu o životnom prostredí bez právnej povinnosti.
Toto konanie v odôvodnených prípadoch začína ex officio a uskutočňuje
ho príslušný orgán.
-
Vládny návrh zákona ustanovuje pomerne širokým spôsobom formy žiadosti
o sprístupnenie informácie o životnom prostredí. Každá takáto žiadosť však
musí byť dostatočne určitá, musí byť z nej zrejmé najmä, kto ju podáva,
ako aj obsah a rozsah požadovanej informácie o životnom prostredí. Ak je
žiadosť neúplná, vyzve príslušný orgán alebo organizácia žiadateľa, aby
ju v lehote 15 dní doplnil.
Nedoplnenie, resp. nedostatočné doplnenie žiadosti môže byť dôvodom
pre nesprístupnenie informácie o životnom prostredí.
-
V súlade so Smernicou ES i ďalšími medzinárodnými dokumentmi sa ustanovuje
lehota na sprístupnenie informácie o životnom prostredí, a to bez zbytočného
odkladu, najneskôr však do dvoch mesiacov.
-
Každé úplné alebo čiastočné nesprístupnenie informácie o životnom prostredí
musí príslušný orgán alebo organizácia odôvodniť a zároveň musí
upovedomiť žiadateľa o jeho práve podľa § 12 ods. 2, 3 a 5. Podľa týchto
ustanovení má žiadateľ právo:
a) ak nesúhlasí so spôsobom vybavenia jeho žiadosti príslušným orgánom
alebo organizáciou, ako aj
b) v prípade nečinnosti príslušného orgánu alebo organizácie (t. j.
neposkytnutia informácie v lehote ustanovenej v § 11), podať príslušnému
orgánu do 30 dní návrh na začatie správneho konania o sprístupnenie informácie
o životnom prostredí. V zmysle § 18 ods. 2 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom
konaní (správny poriadok) je toto správne konanie zo zákona začaté dňom,
keď takýto návrh žiadateľa bol doručený na príslušný orgán. Toto správne
konanie (vrátane príslušného odvolacieho konania) je v zmysle § 4 ods.
2 zákona NR SR č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v znení zákona č.
1/1998 Z.z. oslobodené od správnych poplatkov. V súlade s § 244 a nasl.
Občianskeho súdneho poriadku a čl. 46 Ústavy sa žiadateľ môže po vyčerpaní
riadnych opravných prostriedkov v správnom konaní domáhať tohto svojho
práva žalobou na súde.
-
Informácia o životnom prostredí sa sprístupní za úhradu nákladov spojených
s jej sprístupnením. Takýmito nákladmi sa rozumejú nielen náklady na zhotovenie
kópie, poštovné a balné, ale v niektorých prípadoch aj náklady spojené
s vyhľadaním, resp. spracovaním, najmä komplexnejšej informácie o životnom
prostredí. Podrobnosti ustanovuje vykonávacia vyhláška Ministerstva životného
prostredia SR. Príslušný orgán alebo organizácia, ktorá sprístupňuje informáciu
o životnom prostredí, môže upustiť od požadovania úhrady, ak táto nepresiahne
výšku 100 Sk.
-
Týmto zákonom sa zároveň zrušuje § 14 a § 18 ods. 2 zákona č. 17/1992 Zb.
o životnom prostredí.
Záver
Záverom možno konštatovať, že vládny návrh zákona o prístupe k informáciám
o životnom prostredí je kompatibilný nielen s vyššie uvedenými medzinárodnými
dokumentmi, ale prakticky aj s príslušnými ustanoveniami či princípmi pripravovaného
Dohovoru EHK OSN o prístupe k informáciám, účasti verejnosti a prístupe
k spravodlivosti v otázkach týkajúcich sa životného prostredia.
Podľa poznatkov získaných autorom tohto článku na X. zasadnutí pracovnej
skupiny na prípravu konečného znenia návrhu uvedeného Dohovoru z 3. - 6.3.1998
v Ženeve, by mal byť podpísaný na konferencii ministrov životného prostredia
v júni 1998 v dánskom Aarhuse a vstúpiť do platnosti po jeho ratifikácii
minimálne 16 Zmluvnými stranami by mal okolo roku 2002.
Vládny návrh uvedeného zákona predstavuje modernú právnu úpravu voľného
prístupu k informáciám o životnom prostredí a podľa jeho šírky a hĺbky
ide o prvý, resp. jeden z prvých takýchto zákonov v krajinách strednej
a východnej Európy s transformujúcou sa ekonomikou.
Schválením tohto moderného zákona Národnou radou Slovenskej republiky
by sa v podstatnej miere zabezpečilo a upravilo uplatňovanie ústavného
práva na voľný prístup k informáciám o životnom prostredí ako jedného zo
základných ľudských práv a slobôd.
JUDr. Ing. Štefan Úradníček,
Ministerstvo životného prostredia SR