Agroekosystémy boli stredobodom pozornosti účastníkov III.zasadnutia Konferencie členských krajín Dohovoru o biologickej diverzite (okolie Spišského hradu) |
V Riu de Janeiro sa v dňoch 3. - 14. 6. 1992 konala Konferencia OSN pre životné prostredie a rozvoj (UNCED ´92). V záverečnej fáze konferencie sa uskutočnil takzvaný Rio-Summit, ktorý je z hľadiska významu porovnateľný s Helsinskou konferenciou. Išlo o najväčšie stretnutie vrcholných predstaviteľov štátov sveta v dejinách OSN a veríme, že čo sa dosiahlo v rámci posthelsinského procesu v otázkach odzbrojenia a ľudských práv, to prinesie vývoj po tomto summite v oblasti ochrany biologickej diverzity na našej planéte. Z najdôležitejších dokumentov prijatých konferenciou treba uviesť Deklaráciu z Ria, Agendu 21 a Dohovor o biologickej diverzite.
Proces prijatia Dohovoru o biologickej diverzite sa pripravoval dlhodobo
a jeho konečný text bol schválený na Konferencii v Nairobi ešte pred podujatím
v Riu. Od 5. 6. 1992 bol Dohovor o biologickej diverzite otvorený na podpis
a do 14. 6. 1992 ho podpísalo 157 krajín a do
4. 6. 1993 pribudli podpisy ďalších 11 štátov. Dohovor nadobudol platnosť
29. 12. 1993, kedy boli v sídle OSN v New Yorku uložené ratifikačné listiny
tridsiatej zmluvnej krajiny.
Najvyšším orgánom Dohovoru o biologickej diverzite je Konferencia
členských krajín Dohovoru, výkonným orgánom je Medzinárodný sekretariát
sídliaci v Montreale. Najvyšším exekutívnym orgánom je Byro Konferencie
členských krajín, v ktorom je zastúpených 12 členov na základe rozhodnutia
najvyššieho orgánu (Konferencia členských krajín Dohovoru). Pomocným orgánom
je Poradný orgán pre vedu, techniku a technológiu, ktorý pripravuje a prerokováva
agendu v medzikonferenčnom období.
NPR Dobročský prales |
Dohovor má tri základné ciele - ochranu biologickej diverzity, zabezpečenie
trvalo udražateľného využívania jej zložiek a zabezpečenie spravodlivého
prerozdeľovania prínosov z využívania genetických zdrojov zohľadňujúc všetky
práva na tieto zdroje. Predmetom Dohovoru a hlavným cieľom obsiahnutým
v pojme ochrana biodiverzity je zlepšiť podmienky pre uchovanie
biologickej rôznorodosti a dosiahnutie trvalo udržateľného využívania biologických
zdrojov.
Dohovor o biologickej diverzite je z hľadiska medzinárodného environmentálneho
práva významným medzníkom. Po prvýkrát sa v ňom rieši ochrana života vo
všetkých jeho formách, vrátane ochrany biologických systémov, v ktorých
tieto formy života vznikli. To znamená, že zrovnoprávňuje z hľadiska potreby
zachovania organizmy vzniknuté prirodzene ako výsledok evolúcie, s tými,
ktoré sú výsledkom cielenej činnosti človeka, t. j. produktom biotechnológií.
Z nevyhnutnosti zabezpečenia nezávislého a odborného prierezového dohľadu
bola ustanovená Slovenská komisia Dohovoru o biologickej diverzite ako
prierezový poradný orgán pre odbornú koordináciu a garanciu implementácie
Dohovoru v Slovenskej republike. Komisiu zriadil minister životného prostredia
24. novembra 1995 a jej Štatút prerokovala vláda SR 25. 6. 1996. Tým sa
združil veľmi významný odborný potenciál akceptovaný nielen našou vládou,
ústrednými orgánmi štátnej správy, ale aj všetkými dotknutými odbornými
inštitúciami a verejnosťou, ktorý bude dohliadať na implementáciu Dohovoru
o biologickej diverzite na Slovensku a svojou autoritou aj garantovať smerovanie
a orientáciu všetkých činností, sektorových koncepcií a legislatívy vo
vzťahu k cieľovej orientácii Dohovoru. Jej význam sa bude v procese ekonomickej
transformácie zvyšovať, lebo ochrana biodiverzity zahŕňa v sebe posun z
defenzívnej pozície ochrany prírody pred vplyvmi civilizačného rozvoja
k ofenzívnemu úsiliu, ktoré hľadá uspokojovanie ľudských potrieb z biologických
zdrojov pri zabezpečení trvalo udržateľného organického bohatstva Zeme.
Tento cieľ sa týka najmä doposiaľ málo zmenených alebo nezmenených ekosystémov,
ako aj intenzívne využívaných hospodárskych systémov a domestifikovaných
alebo kultivovaných druhov.
Národná stratégia ochrany biodiverzity na Slovensku predstavuje dlhodobý
koncepčný proces ktorý bol zostavený ako súbor zámerov štátneho záujmu
pre implementáciu Dohovoru o biologickej diverzite. Na území Slovenska
sa bude realizovať jednotlivými akčnými plánmi, ktoré budú na seba v daných
časových horizontoch nadväzovať.
Prvý Akčný plán pre obdobie rokov 1998-2010 predstavuje iniciálny
program súbornej realizácie konkrétnych úloh. Ide o systémový prístup v
logickom rade, od ktorého sa bude vecne a časovo odvíjať príprava následných
akčných plánov, a tak vytvárať dlhodobý a komplexný príspevok Slovenskej
republiky k implementácii Dohovoru o biologickej diverzite ako i nadväzných
medzinárodných a národných dokumentov.
Akčný plán bol pripravený z podkladov a návrhov, ktoré zaslali jednotlivé rezorty a ktoré boli precízne pripravené ich odborným zázemím rezortných vedeckých, špecializovaných a hospodárskych inštitúcií, ktoré sa svojím spôsobom dotýkajú problematiky ochrany a využívania biologickej diverzity. Súčasne sa na príprave podieľala Slovenská komisia Dohovoru o biologickej diverzite, ako aj vybraný kolektív špičkových expertov profesionálne orientujúcich sa v problematike Dohovoru o biologickej diverzite, alebo konkrétne činných v daných odboroch. Pre tento účel bola využitá aj malá grantová podpora Globálneho fondu pre životné prostredie (GEF), čo umožnilo osloviť špičkových expertov a organizovať viacero stretnutí a seminárov, zameraných na prípravu akčného plánu. Jednotlivé skupiny návrhov, členených podľa vyjadrených cieľov a Strategických smerov Národnej stratégie ochrany biodiverzity na Slovensku, boli zakomponované do súboru požadovaných úloh, pričom boli zohľadnené návrhy stupňov priorít štátneho záujmu v danej problematike, ako i forma realizačných nástrojov.
V Akčnom pláne sa reflektujú rezortné koncepcie, stratégie, plány a programy, ktoré sa už realizujú a sú v plnom súlade s Národnou stratégiou ochrany biodiverzity na Slovensku. Zohľadnili sa zámery kľúčových rezortných dokumentov zaoberajúcich sa využívaním prírodných a biologických zdrojov a biotechnológií a celkový trend, ktorý smeruje k trvalo udržateľnému rozvoju spoločnosti v jeho základnej definícii a vytvára priestor a návod k vyplneniu chýbajúcich článkov vedúcich k tomuto cieľu.
Okrem Ministerstva životného prostredia SR sa na gescii realizácie bude účinne podieľať aj Slovenská komisia Dohovoru o biologickej diverzite, ako jej to vyplýva zo Štatútu, ktorý schválila vláda SR 25. 6. 1996. Od nej sa očakáva aj spracovanie podkladov pre prierezové hodnotenie stavu biodiverzity a príprava metodiky, ktorá je nevyhnutná pre objektívne hodnotenie indikátorov stavu a trvalo udržateľného využívania biodiverzity tak, ako je to uvedené vyššie.
Koncom roka 2008 sa začne príprava, druhého Akčného plánu pre realizáciu
Národnej stratégie ochrany biodiverzity na Slovensku a pre túto činnosť
sa v tom období pripraví súbor hodnotiacich aktivít na posúdenie smerovania
a účinku prvého Akčného plánu.
4. zasadanutie Konferencie zmluvných strán Dohovoru o biologickej
diverzite, ktoré bolo v Bratislave od 4. 5. do 15. 5. 1998, sa Akčný plán
na tejto mimoriadne významnej akcii prezentoval a bol podkladom pre postup
oficiálnej vládnej delegácie na Konferencii.
Samostatná Slovenská republika sa v plnom rozsahu zaväzuje uviesť
do života obsah Dohovoru o biologickej diverzite. Máme preto optimálne
podmienky spočívajúce v stabilnom odbornom zázemí, v existujúcej štruktúre
chránených území a významných ekologicko-funkčných plôch, ako aj v zaangažovanosti
príslušných vládnych, vedecko-odborných aj ďalších inštitúcií a jednotlivcov.