V súlade s plánom hlavných a legislatívnych úloh MŽP SR bude z roku 1998 predložený vláde SR návrh zákona o odpadoch. Potreba prípravy nového zákona o odpadoch vzišla z požiadaviek praxe a potreby riešiť problémy, ktoré vznikli od prijatia v súčasnosti platného zákona o odpadoch z roku 1991, ako aj z potreby aproximácie práva Slovenskej republiky s predpismi Európskej únie uvedenými v tzv. Bielej knihe.

        V návrhu nového zákona o odpadoch sa kladie dôraz na predchádzanie vzniku odpadov a na zhodnocovanie odpadov, pričom sa kladie na rovnakú úroveň ich materiálové využívanie a využívanie na výrobu energie. Pre zlepšenie riadenia odpadového hospodárstva sa navrhujú nasledovné opatrenia: upresnenie definície pojmu odpad a pojmu nebezpečný odpad, vytvorenie kompetencie orgánov štátnej správy na rozhodovanie, či je daná vec odpadom, zavedenie povinnosti podávania hlásení o produkcii všetkých druhoch odpadov a o spôsobe nakladania s nimi, zavedenie pojmu držiteľ odpadov a definovanie povinností tohto subjektu, úprava povinností a zodpovednosti prevádzkovateľov zariadení na nakladanie s odpadmi tak, aby sa vylúčili negatívne vplyvy na životné prostredie, úprava režimu prevádzkovania mobilných zariadení na nakladanie s odpadmi, zdôraznenie významu programov odpadového hospodárstva, zavedenie povinnosti pre prevádzkovateľov skládok na vytváranie fondu na uzatvorenie a monitorovanie skládky po ukončení jej životnosti, zmena systému riadenia dovozu, vývozu a tranzitu odpadov, návrh systému poistiek a finančných záruk pri cezhraničnej preprave odpadov, určenie zodpovednosti výrobcov, dovozcov a distributérov za odpad vznikajúci z ich výrobkov.

        Zásadným spôsobom sa v návrhu zákona o odpadoch mení spôsob riadenia dovozu, vývozu a tranzitu odpadov tak, aby bol zosúladený so systémom EÚ a OECD. V týchto medzinárodných organizáciách je cezhraničná preprava odpadov riadená tak, aby bol umožnený voľný pohyb odpadov využiteľných ako druhotné suroviny za účelom ich zhodnotenia. Podmienky cezhraničnej prepravy nebezpečných odpadov sa naopak sprístupňujú tak, aby sa predišlo možným rizikám spojeným s touto činnosťou. V tomto prípade sa orgánom vydávajúcim súhlasy na dovoz a vývoz odpadov ukladá povinnosť sledovať aj spôsob nakladania s odpadmi v krajine dovozu a povinnosť štátu vývozu prevziať odpad späť, ak sa s ním nakladá spôsobom ohrozujúcim životné prostredie. Pre účely riadenia dovozu, vývozu a tranzitu sú odpady rozdelené do troch skupín označených ako tzv. červený, žltý a zelený zoznam. Odpady zaradené na zelenom zozname sa považujú za využiteľné ako druhotné suroviny, a preto by ich dovoz a vývoz nemal byť obmedzený administratívnymi ustanoveniami. V praxi to znamená, že dovoz niektorých odpadov bude možný bez súhlasu MŽP SR, čo môže mať negatívne dôsledky na zber a využívanie týchto druhov odpadov vyskytujúcich sa na našom území. Preto je potrebné súčasne prijať opatrenia, ktoré zabezpečia prednostné spracovanie odpadov vyzbieraných z domácich zdrojov. Takýmto opatrením je ekonomický nástroj založený na zodpovednosti výrobcov, dovozcov a distributérov za odpad, ktorý vzniká z výrobkov nimi vyrábaných, dovážaných a distribuovaných.
 

 
        V zmysle tohto ustanovenia výrobcovia, dovozcovia a predajcovia určených výrobkov majú zabezpečiť zber odpadu, ktorý z týchto výrobkov vzniká a jeho následné spracovnaie (ak spracovanie nie je možné zabezpečiť nezávadné zneškodnenie) alebo sa finančne podieľať na vytvorení a prevádzkovaní systému, ktorý bude túto úlohu plniť. Týmto spôsobom sa zabezpečia finančné prostriedky na zber týchto odpadov, ako aj na ekonomickú stimuláciu spracovateľov prednostne sa orientovať na odber a spracovanie domácich odpadov.

        Súčasne s novým zákonom o odpadoch sa pripravujú aj jeho vykonávacie predpisy. V porovnaní s vykonávacími predpismi zákona sa najvýraznejšie zmení katalóg odpadov, ktorý bude harmonizovaný s Európskym katalógom odpadov vydaným EÚ. Odpady sú v ňom zaradené podľa svojho pôvodu do dvadsiatich skupín. V porovnaní s terajším katalógom odpadov v ňom nebudú zaradené rádioaktívne odpady (nakladanie s nimi je upravené inými predpismi) a odpady charakteru odpadových vôd, s ktorými by sa malo nakladať podľa príslušných vodohospodárskych predpisov.

        Odbor odpadového hospodárstva MŽP SR plní významnú úlohu aj v oblasti medzinárodnej spolupráce. SR je členským štátom Bazilejského dohovoru o riadení pohybov nebezpečných odpadov cez hranice štátov a ich zneškodňovanie. V dňoch 23. - 27. februára 1998 sa uskutočnila IV. konferencia členských štátov tohto dohovoru, na ktorej sa zúčastnila aj naša delegácia. Na konferencii sa prijali významné uznesenia zamerané na obmedzenie vývozu nebezpečných odpadov z členských do nečlenských štátov OECD, čím sa má dosiahnuť, aby si vyspelé štáty neriešili svoje environmentálne problémy na úkor krajín s menej vyspelou ekonomikou. Aby sa dosiahla čo najrýchlejšia implementácia Bazilejského dohovoru, zriaďujú sa vo viacerých krajinách regionálne školiace strediská, v ktorých by mali zástupcovia jednotlivých krajín získavať skúsenosti potrebné pre riadenie odpadového hospodárstva. V tomto smere bola na konferencii vysoko hodnotená aktivita SR, keďže v Bratislave v roku 1997 začalo ako prvé na svete činnosť Regionálne školiace centrum pre implementáciu Bazilejského dohovoru a prenos technológií pre oblasť strednej a východnej Európy. Na zriadení strediska má významný podiel finančná pomoc švajčiarskej vlády, vďaka ktorej je zabezpečená činnosť strediska na dva roky. V roku 1997 sa uskutočnili už tri školiace kurzy zamerané na implementáciu dohovoru do národnej legislatívy, identifikáciu nebezpečných odpadov a informačný systém o odpadoch. Na rok 1998 sa pripravujú ďalšie štyri školiace kurzy.

        Ustanovenia Bazilejského dohovoru sa v plnom rozsahu uplatňujú pri výkone štátnej správy na úseku riadenia dovozu, vývozu a tranzitu odpadov. Vývoz nebezpečných odpadov za účelom zneškodnenia povoľuje MŽP SR iba v tom prípade, ak na území SR nie je k dispozícii vhodné zneškodňovacie zariadenie a zneškodnenie je v krajine dovozu nebezpečné na zariadení, ktoré neohrozuje životné prostredie. Nakoľko v SR nie sú k dispozícii dostatočné kapacity zariadení na zneškodňovanie nebezpečného odpadu, dovoz odpadov za účelom zneškodnenia sa na území SR nepovoľuje.