ENVIRONMENTÁLNA POLITIKA A INDUSTRIÁLNA INOVÁCIA 
( Stratégie pre Európu, USA a Japonsko )
     Práca Davida Wallaca predsavuje detailnú štúdiu zavádzania najrozmanitejších praktík environmentálnej politiky do priemyselnej inovácie. Kniha popisuje metódy charakterizácie a predikcie ich efektov a prezentuje prípady štúdií týchto význačných praktík politiky opatrení na inováciu a príslušné kvalifikácie. Tiež mapuje a sprehľadnieva postoj vlád v oblasti industrializovaných ekonomík k environmentálnym štandardom a ich efektom na priemyselné výroby.(WXCUSA, ISBN 185383 288x, ISBN 185383 289 8 1995, 288 strán,210 x 148 mm )
Východiskovým predpokladom pre ochranu a tvorbu životného prostredia je poznanie jeho stavu. Zároveň je toto poznanie podmienkou pre hodnotenie efektívnosti opatrení realizovaných v životnom prostredí. Ministerstvo životného prostredia SR v spolupráci so Slovenskou agentúrou životného prostredia vydalo publikáciu Správa o stave životného prostredia SR v roku 1995. Vytvára sa tak tradícia každoročného vydávania hodnotiacich správ životného prostredia určených pracovníkom štátnej správy, odbornej verejnosti ako aj každému, kto má záujem o tento druh informácií. Vydávanie hodnotiacich správ predstavuje zároveň parciálne plnenie cieľa vyplývajúceho z Národného environmentálneho akčného programu schváleného vládou SR - vytvorenie zásad mechanizmu poskytovania informácií o stave a ochrane životného prostredia. 
 
SPRÁVA O STAVE SVETA 1997
   Počas uplynulých 5 rokov od historického Summitu Zeme ( Konferencie UNCED v júni 1992 v Riu de Janeiro ) vlády mnohých štátov upúšťajú od cieľov a zásad, na ktorých sa tam ich poprední predstavitelia dohodli. Výstražne sa to konštatuje v poslednej vydanej ročenke  Správa o stave sveta 1997 , ktorú pravidlene vydáva Worldwatch Institute ( Norton, New York a Earthscan, London ). 
     Od summitu v Riu sa ľudstvo rozrástlo o ďalších 45O miliónov osôb. Rozľahlé plochy lesov boli holorubne vyťažené. Ročná produkcia oxidu uhličitého zo 
spaľovania fosílnych palív zotrváva na rekordne vysokých hodnotách a ovplyvňuje vlastnosti atmosféry v prospech skleníkového efektu. 
   V správe sa konštatuje , že najvýznamnejšie dohody z Ria, a to Rámcový dohovor o klimatických zmenách a Dohovor o biologickej rozmanitosti nie sú dosposiaľ primerane  uplatnené. Tým je ohrozená stabilita pozemskej klímy a trvanlivosť prírodných ekosystémov. V správe je uvedených osem štátov, ktoré najviac ohrozujú globálne prostredie. Sú to : Čína , India, Indonézia, USA, Brazília, Rusko, Japonsko a Nemecko. Tie spoločne predstavujú 56 % svetovej populácie, produkujú 58 % všetkého oxidu uhličitého a aj v rôznych iných ukazovateľoch dominujú nadpolovičnými hodnotami. Nie je teda chybné tvrdiť, že osud Zeme spočíva v ich rukách. 
     Správa s poľutovaním tvrdí, že “ environmentálna vedúca úloha ” USA celkom zlyhala. Od summitu doteraz Senát USA neratifikoval Dohovor o biologickej rozmanitosti a tiež odmietol prijať emisné limity podľa Dohovoru o zmenách klímy. Citeľne zredukované boli podporné fondy USA pre medzinárodné environmentálne a populačné programy. V tejto úlohe sú teraz podstatne aktívnejšie viaceré štáty Európskej únie a hlavne Nemecko. Tie aj stupňujú tlak na uplatnenie už spomenutých dohovorov. 
     Rozvojové štáty sú čoraz dôležitejšie ako zábezpeka zdravého globálneho prostredia, tvrdí sa ďalej v správe. Avšak Čína, považovaná dosiaľ tiež za rozvojovú, spotrebovala v roku 1995 viac uhlia, obilnín a mäsa, než USA. Čína je v poradí druhým hlavným producentom oxidu uhličitého a iných emisií, ktoré sú po prenose vzdušnými prúdmi citeľné aj v Japonsku a Kórejskej republike. No je tiež pravdepodobné, že to budú práce Čína, India a ďalšie rozvojové štáty, ktoré napokon prinútia USA a iné rozvinuté štáty priznať si, že ich modely hospodárstva a ekonomicko - kapitálové praktiky nie sú trvalo udržateľné. 
(Ex: People and Planet 6,1997, č.2.)
Námety a úlohy pre vyučovanie ekológie
     Environmentálna výchova a ekológia majú v súčasnosti už svoje pevné miesto v učebných osnovách na základných a stredných školách. Učebníc, resp. pomôcok s touto tematikou je zatiaľ nedostatok. Z toho dôvodu organizácia Strom života v spolupráci s ďalšími odborníkmi začala v roku 1991 pripravovať a vydávať pomôcky a publikácie pre environmentálnu výchovu. Jednou z nich je séria publikácií s názvom: Námety a úlohy pre vyučovanie ekológie, prírodopisu a biológie na osemročných gymnáziách a základných školách (prima - kvarta), ktorých autorkov je PaeDr. Ružena Hudecová, učiteľka na bilingválnom gymnáziu na Pankúchovej uliciv Bratislave. Recenzentami jednotlivých častí sú: Doc.Dr.Milan Kminiak, CSc., RNDr. Ľubica Osuská, MGr. Mária Kelcová, RNDr. Mária Bizubová. 
     Prvá časť - Prima je určená žiakom 5. ročníka. Žiaci sa oboznámia so základnými pojmami ekológie, získajú informácie o súčasných problémoch životného prostredia, o využívaní prírodných zdrojov a potrebe ich chrániť. 
     Pre žiakov 6. ročníka je druhá časť - Sekunda. Publikácia poskytuje prehľad veľkoplošne a maloplošne chránených území a národných parkov (aj vo svete). Oboznamuje žiakov s niektorými najznámejšími ochranárskymi hnutiami. Venuje sa vplyvu prostredia na človeka, problematike odpadov a ich recyklácii a ďalším environmentálnym témam. 
     Celá 3. Časť - Tercia (pre 7. ročník) sa zaoberá problematikou zdravia a výživy. Jednotlivé kapitoly môžu slúžiť pre učiteľov ako návod na realizáciu výchovy pre zdravie na školách. 
     Sériu Námetov a úloh ... uzatvára posledná časť- Kvarta pre 8. ročník. Prostredníctvom tejto publikácie žiaci získajú niektoré poznatky z oblasti evolučných teórií vzniku života na Zemi, oboznámia sa s pojmami z paleontológie a genetiky. Samostatné kapitoly sú venované geologickej činnosti vody, energii a jej zdrojom. 
     Jednotlivé časti publikácií sú spestrené zaujímavými úlohami, otázkami, hrami a krížovkami. Publikácie sú určené pedagógom na ZŠ a gymnáziách, no môžu z nich čerpať aj iní záujemcovia o túto tematiku. MŠ SR uvedené publikácie odporučilo ako doplnkovú literatúru k učebniciam prírodopisu, biológie, geografie a pre predmet ekológia na osemročných gymnáziách a ZŠ. Publikácie je možné objednať na adrese: Strom života, Pražská 11, 816 36 Bratislava, t.č.: 07/398 473, tel./fax: 07/398 703 
Mgr. Katarína Ďurkovská 
STOPY Z OMNIVORE
     Paul Shepard patrí k jedným z najoriginálnejších mysliteľov našich čias v oblasti humánnej ekológie a prírody. Prináša v tejto publikácii fascinujúcu kolekciu esejí aktuálnych práve pre túto dobu, ktoré ozrejmujú jeho teóriu ľudskej prírody. Sú jadrom, z ktorého jeho viera, že ľudstvo si ponechalo viac genetického ddičstva vzniknutého počas miliónov rokov, a síce genetrického dedičstva lovcov a zberateľov. Adresujúc najfundamentálnejšiu otázku - Kto sme? - argumentuje tým, že “ náš divoký pleistocénový genóm ” vplýva na všetko od ľudskej nervovej sústavy až po sociálnu štruktúru a mýty. Na základe týchto analýz zostavil algoritmus otázok prispôsobený na podmienky ľudí : 
  • Sme menej zdravší a šťastnejší v našich zdomestikovaných krajinách ako v divočine, ktorá formovala našu fyzickú štruktúru, kondíciu a psychiku?
  • Sú pretrvávajúce zvyšky lovecko - zberateľských kutlúr súdnou známkou, ktorou zmeriame náš úpadok ?
Ako píše Jack Turner v predslove, eseje oslovujú kontraverzne, s intelektuálnou “ gurážou ”nie bežným spôsobom v dobe, kedy triumfuje cynik, skeptik a relativista. Paul Shepard bol profesorom na Pitzer Colege a Claremont Graduate School v Kalifornii, kde prednášal problematiku humánnej ekológie.
(Island Press, Hardback ISBN 1 55963 43l 6, Febr.´97, 307 strán, 234x153. )