Otázky životného prostredia sa najlepšie riešia za účasti všetkých zainteresovaných občanov na príslušných úrovniach. Na národnej úrovni musí mať každý jednotlivec riadny prístup k informáciám o životnom prostredí, ktorými disponujú úrady, vrátane informácií o nebezpečných látkach a činnostiach v spoločnosti, taktiež musí mať možnosť podieľať sa na rozhodovacom procese. Štáty sú povinné uľahčiť a vytvárať podmienky rozvoja vedomia a účasti verejnosti tým, že sprístupnia v širokom meradle informácie a zebezpečia efektívny prístup k právnym a administratívnym aktom, ako aj vyrovnanie a odškodnenie. (Zásada 10, deklarácia z konferencie OSN o životnom prostredí a rozvoji, Rio de Janeiro, 1992)
 
 
Prezentácia projektu ISOŽP na MŽP SR

        V súlade s citovanou zásadou v júli roku 1997 minister životného prostredia Jozef Zlocha schválil medzirezortný projekt Informačného systému odborov životného prostredia krajských a okresných úradov štátnej správy (ISOŽP), ktorého cieľom je skvalitnenie rozhodovacích procesov v životnom prostredí na úroveň krajín EÚ. Projekt bol vypracovaný v gescii Slovenskej agentúry životného prostredia v spolupráci s Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky, Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a s odbormi životného prostredia vybraných krajských a okresných úradov a v súčasnosti je vo fáze realizácie. Predmetom projektu sú dva základné okruhy, a to: automatizácia činnosti na všetkých úsekoch štátnej správy v životnom prostredí a podpora rozhodovacích procesov v území využitím technológie GIS.
 
 

Automatizácia činnosti na úsekoch štátnej správy
 
        Činnosť odboru životného prostredia krajského a okresného úradu pozostáva podľa zákona NR SR č. 222/1996 Zb.z. z nasledovných úsekov : štátnej vodnej správy, územného plánovania a stavebného poriadku, štátnej správy v odpadovom hospodárstve, štátnej správy ochrany prírody a krajiny, štátnej správy ochrany ovzdušia a posudzovania vplyvov na životné prostredie. V projekte sú tieto úseky považované za subsystémy ISOŽP, a to:
  1. subsystém OVZDUŠIE - štátna správa v ochrane ovzdušia
  2. subsystém VODA - štátna vodná správa
  3. subsystém ODPADY - štátna správa v odpadovom hospodárstve
  4. subsystém STAVBY - stavebný poriadok
  5. subsystém ÚZEMIE - územné plánovanie
  6. subsystém KRAJINA - štátna správa ochrany prírody a krajiny
  7. subsystém VPLYVY - posudzovanie vplyvov na životné prostredie
  8. subsystém DOTÁCIE - prideľovanie dotácií zo štátneho fondu životného prostredia
  9. subsystém KONTROLA - spolupráca odborov životného prostredia so Slovenskou inšpekciou životného prostredia
        Cieľom je zavedenie jednotného aplikačného programového vybavenia pre všetky subsystémy, t.j. rozhodnutia vydávané v zmysle legislatívy na odboroch životného prostredia budú mať jednotnú formu výstupu a archivácie. Unifikovaný výstup bude zabezpečený k žiadateľovi, výstupy v smere vertikálneho riadenia, (t.j. okres-kraj-MŽP), špeciálne výstupy, napr. štatistické výkazy pre Štatistický úrad Slovenskej republiky a rôzne druhy výstupov pre iné odbory na okresnom úrade a samozrejme výstup do GISOŽP (Geografický informačný systém odborov životného prostredia).
        Automatizáciou odbornej činnosti na všetkých úsekoch štátnej správy sa dosiahne: skrátenie doby vybavovania úradných výkonov a zrýchlenie odpovedí občanom, zjednodušenie evidencie a urýchlenie vyhľadávania dokumentov, zjednodušenie a zrýchlenie odvolacích konaní, zabezpečenie informačných tokov vo vzťahu k nižším stupňom štátnej správy, zabezpečenie informačných tokov vo vzťahu k vyšším stupňom štátnej správy a skvalitnenie celého procesu riadenia výkonu štátnej správy v ochrane životného prostredia. Doposiaľ sa zrealizovalo:         V roku 1998 sa plánuje: dokončiť aplikačné programové vybavenie Phare/Air/30, v rámci skúšobnej prevádzky odstrániť chyby a pripraviť konečnú verziu so súčasným zaškolením pracovníkov, započať práce na analýze a príprave aplikačného programového vybavenia pre subsystémy VODA, KRAJINA a VPLYVY.
 
 
Podpora rozhodovacích procesov v území využitím GISOŽP

        Druhou základnou požiadavkou projektu ISOŽP je využitím technológie GIS podstatne skvalitniť rozhodovacie procesy v životnom prostredí. Technológia GIS umožňuje vyhodnocovať stav jednotlivých zložiek životného prostredia na základe výsledkov čiastkových monitorovacích systémov, modelovať vplyvy priemyselných kontaminácií a iných negatívnych javov, ako aj podať presný obraz územia v danom regióne v reálnom čase.

        Prvým predpokladom využitia GIS technológie pri rozhodovaní v území je vytvorenie kvalitnej a prístupnej údajovej základne za územie kraja. Druhým dôležitým predpokladom je technické zabezpečenie využitia GIS odbormi životného prostredia okresných a krajských úradov. Na obr. č.1 je znázornená schéma prepojenia jednotlivých úsekov štátnej správy okresného, resp. krajského úradu na centrálnu databázu GISOŽP umiestnenú na krajskom serveri pracoviska SAŽP, pravidelne aktualizovanú výsledkami z monitoringu a tiež výstupmi z jednotlivých subsystémov (rozhodnutia vydané odborom životného prostredia okresného úradu) ako priamymi zásahmi do územia. Subsystémy OVZDUŚIE a VODA sú špecifické tým, že výstupy z týchto subsystémov smerujú najprv do SHMÚ a odtiaľ na krajské serveri SAŽP.
 

 
Obr.č.1: Schéma informačnej podpory rozhodovacieho procesu v ISOŽP (ISŽP - Informačný systém o životnom prostredí, ISÚ - Informačný systém o území, ISM - Informačný systém monitoringu, COH - Centrum odpadového hospodárstva SAŽP, COPK - Centrum ochrany prírody a krajiny, CUPER - Centrum územného plánovania a environmentálnej regionalizácie, COKOO - Centrum ohrozenia krajiny a ohrozených oblastí, CEHOVT - Centrum environmentálneho hodnotenia a označovania výrobkov a technológií, CEEV - Centrum environmentalistiky a environmentálnej výchovy)
         Na krajskom pracovisku SAŽP sa predpokladá umiestniť server s operačným systémom WinFrame a programovým vybavením ArcInfo a ArcView. Technológiou WinFrame bude umožnené pracovníkom odboru životného prostredia okresných i krajských úradov pracovať pod ArcView priamo na serveri SAŽP a zdieľať vystavené vrstvy za územie okresu i kraja s príslušnými databázami. Cieľom je, aby pracovník úradu pri výkone činnosti vyplývajúcej z legislatívy mal ako podklad pre kvalitné a zodpovedné rozhodnutie presný obraz územia daného regiónu v reálnom čase. Poverený pracovník SAŽP bude vystavenú údajovú základňu v pravidelných vopred dohodnutých intervaloch aktualizovať v ArcInfo podľa vydávaných rozhodnutí na všetkých úsekoch štátnej správy odboru životného prostredia, ako aj podľa aktuálnych výsledkov z monitoringu životného prostredia.

        Doposiaľ sa zrealizovalo: zapožičanie PC pre Odbory životného prostredia Okresných úradov v Čadci a v Kysuckom Novom Meste s nainštalovaným ArcView, zaškolenie pracovníkov Odborov životného prostredia Okresných úradov Čadca, Kysucké Nové Mesto a Odboru životného prostredia Krajského úradu v Žiline na prácu s ArcView, zaškolenie pracovníkov odborov životného prostredia okresných úradov vybraných okresov Banskobystrického kraja pre prácu s Win95, príprava údajových vrstiev GISOŽP za územie Žilinského a Banskobystrického kraja z dostupných zdrojov a zakúpenie servera na pracovisko SAŽP v Žiline a Banskej Bystrici.
        V roku 1998 sa plánuje zapožičanie PC a zaškolenie pracovníkov odborov ŽP okresov Banskobystrického kraja pre prácu s operačným systémom WinFrame a ArcView, zapožičanie modemov pre prácu na krajskom serveri vrátane zaškolenia na obsluhu týchto pracovníkov. Uvedené činnosti, ktoré sa realizujú v súlade so schváleným projektom, sú finančne náročné. SAŽP využíva všetky svoje možnosti na dočasné zabezpečenie odborov životného prostredia potrebným hardwarovým vybavením. Jednou z možností je zakúpenie HW prostredníctvom Phare. V zmysle záverov stretnutia prednostov okresných a krajských úradov v septembri minulého roku v Starej Lesnej, SAŽP podala návrh na Phare projekt s cieľom vecného zabezpečenia využitia GISOŽP pri rozhodovaní v území.

        Pri zavádzaní ISOŽP sa postupuje metódou tzv. kĺzavého modelu. Podstata tejto metódy spočíva v tom, že podľa určitých presne stanovených kritérií sa vyberie jeden kraj s prislušnými okresmi. Tieto úrady sa dočasne vybavia výpočtovou technikou zakúpenou z prostriedkov pridelených pre rezort ministerstva životného prostredia. SAŽP zabezpečí nákup techniky, inštaláciu aplikačného programového vybavenia, zaškolenie pracovníkov podľa potreby. Po zabehnutí modelu podľa schémy (obr.č.1) môže byť tento presunutý na ďalší kraj a príslušné okresy za podmienky, že na pôvodné miesto sa zakúpi technika už z prostriedkov príslušného krajského úradu. Pritom sa predpokladá aktívna podpora prednostov krajských úradov a úzka spolupráca s vedúcimi odborov životného prostredia okresných úradov predovšetkým vytváraním potrebných predpokladov, ktoré sú súčasne aj kritériami pre kĺzavý model. Sú to záujem o informatizáciu, existujúca údajová základňa pre daný región, existujúce personálne zabezpečenie a počítačová gramotnosť pracovníkov a  existujúce HW vybavenie.

        Na záver treba podotknúť, že životné prostredie sa dotýka všetkých nás a všetky zásahy do tohto prostredia by mali byť citlivo zvažované. V súčasnosti už existuje technológia - GIS, ktorá umožňuje modelovať vplyvy v území a na základe toho posúdiť vhodnosť zásahu v danom prostredí. Bola by škoda ju nevyužiť.