I keď po potvrdení pozícií hlavných aktérov zdanlivo nebolo veľmi o
čom rokovať, predsa len sa našlo viacero dôležitých oblastí, ktoré si vyžadovali
dôkladnú diskusiu. Hoci ani tu sa definitívna zhoda nedosiahla, rokovania
pripravili pôdu pre záverečné finále.
Dôležitým bodom diskusie bola otázka diferenciácie. Išlo o to, či
všetky krajiny Prílohy I. majú mať rovnaký záväzok - rovnaké percento zníženia
emisií alebo rôzne. I keď racionálnejšie sa javilo rozlišovať
podľa situácie v konkrétnej krajine, problémom takmer neriešiteľným bola
objektívna metodika, podľa ktorej by sa dospelo k výslednej hodnote zníženia
emisií pre tú-ktorú krajinu. Situácia v krajinách sa líši napríklad v klimatických
podmienkach (Nórsko - Taliansko), v surovinovej základni pre produkciu
elektriny (Austrália - uhlie, Rakúsko - voda), v už vykonaných opatreniach
na efektívne využívanie energie (Japonsko - Rusko). Európska únia bola
proti diferencovaniu, naopak, Austrália, Kanada, Nórsko a ďalší, diferenciáciu
podporovali. Zákuskom boli spory okolo takzvanej EÚ-bubliny, pretože únia
svoj návrh 15%-ného zníženia viazala len k spoločenstvu ako celku. Jednotlivé
členské krajiny predpokladali rozdielny vývoj emisií do roku 2010 - niektoré
očakávali dokonca nárast (Grécko, Írsko, Portugalsko a Španielsko). Táto
predstava nebránila EÚ presadzovať uniformné záväzky pre všetky ostatné
krajiny, čo bolo častým terčom kritiky až ˛artov. Vzhľadom na očividne
nezmieriteľné názory na veľkosť zníženia emisií medzi Spojenými štátmi
a EÚ sa zdalo, že jediné možné východisko je predsa len v rozličných záväzkoch
pre rôzne krajiny.
Ďalšou často prerokovávanou témou bol cieľový rok - má to byť rok
2005, 2010 alebo ešte neskôr? Navyše situáciu komplikovala predstava, že
cieľový by nemal byť jeden rok, ale dlhšie 3-5 ročné obdobie. Argumentom
pre dlhšie obdobie ako jeden rok bola obava, že v prípade napríklad extrémov
v počasí počas cieľového roka sa môže krajina, inak dosahujúca požadované
zníženie emisií, dostať do situácie, že záväzok nesplní. Dlhšie obdobie
spriemerovaním emisií umožňuje tento problém preklenúť. Pred príchodom
ministrov do Kjóta sa zdalo, že v tomto bode panuje aká-taká zhoda v názore,
že cieľové obdobie by malo byť aspoň trojročné. Nepanovala však zhoda v
tom, kedy má toto cieľové obdobie začať.
Urputná diskusia sa viedla o obchodovaní s ušetrenými emisiami. Obchodovanie
s ušetrenými emisiami znamená, že krajina, ktorá dosiahne nižšie emisie
ako požaduje protokol, môže rozdiel (t.j. ušetrené emisie) predať, pričom
naopak iná krajina si môže kúpou týchto "úspor" plniť svoj redukčný cieľ.
EÚ bola spočiatku veľmi proti tomuto mechanizmu, pretože sa obávala, že
Spojené štáty takýmto spôsobom nebudú musieť vykonať takmer žiadne opatrenia
na znižovanie emisií, len si "úspory" jednoducho kúpia, čo Spojené štáty
nijako nepopierali.
Niektoré delegácie vyspelých krajín už dlhšie zvažovali otázku účasti
rozvojových krajín na celkovom úsilí znížiť emisie skleníkových plynov
do atmosféry. Pravda, Berlínsky mandát vylučoval účasť rozvojových krajín
na jeho splnení, pohľady sa však upierali do vzdialenejšej budúcnosti -
za rok 2015. V tomto čase sa predpokladá, že rozvinuté krajiny (najmä Brazília,
Čína, India, Indonézia) budú vypúšťať do ovzdušia viac skleníkových plynov
ako rozvinuté krajiny. Zdá sa preto opodstatnené začať pomaly uvažovať
aj o realizácii opatrení aspoň na spomalenie rastu emisií skleníkových
plynov v rozvojových krajinách. Rozvojové krajiny reagovali aj na len minimálne
pokusy v tejto oblasti veľmi rozhorčene argumentujúc tým, že životná úroveň
je u nich taká nízka, že im nikto nemôže uprieť právo na jej zvyšovanie
aj za cenu rastu emisií skleníkových plynov. Treba povedať, že v prípade
mnohých chudobných afrických či ázijských krajín bolo rozhorčenie opodstatnené.
Naopak, kuriózne vyznievali protesty z úst predstaviteľov Saudskej Arábie
či Kuvajtu. Zároveň treba aj uviesť, že návrhy na zatiahnutie rozvojových
krajín do procesu znižovania emisií skleníkových plynov nikdy nepočítali
s chudobnými rozvojovými krajinami, ale obracali sa k vyspelejšej časti
z nich (Južná Kórea, Mexiko, Argentína atď.)
Svoj zmysel pre umenie dramatických zauzlení prejavili počas týždňa
Američania, keď zverejnili informáciu, že v pondelok 8. decembra, kedy
mal začať tzv. ministerský segment, vystúpi na rokovaní viceprezident Spojených
štátov A. Gore. Pán Gore je známy svojím pozitívnym vnímaním environmentálnych
záležitostí a informácia o jeho príchode a vystúpení vyvolala nekonečné
špekulácie točiace sa predovšetkým okolo úvahy, že oznámi radikálnu zmenu
postoja Spojených štátov smerom k prijatiu záväzku významného zníženia
emisií skleníkových plynov - inak by predsa taký významný človek necestoval
takú diaľku.
Deň 7 - nedeľa
Zdanlivo voľný deň, pretože sa neuskutočňovali oficiálne rokovania.
O to intenzívnejšie však boli stretnutia rozličných záujmových skupín.
Napríklad komisárka pre životné prostredie Európskej únie Ritt Bjerregaard
sa stretla s ministrami pridružených krajín. Rokovania sa zúčastnil aj
minister životného prostredia SR Jozef Zlocha.
V kuloároch sa mnoho debatovalo o tom, nakoľko sú ohlásené pozície
- a to predovšetkým EÚ a Spojených štátov - úprimné a nakoľko sú len prvou
"licitáciou", keď autori úmyselne nasadili viac, než naozaj chcú, aby potom
po sérii ústupkov nakoniec dosiahli svoj skutočný cieľ. Pravda v tejto
otázke však zostala - a ešte dlho zostane - diskrétne zahalená závojom
starostlivo formulovaných diplomatických vyjadrení.
Deň 8 - vysoká úroveň
Trojdňový segment na vysokej úrovni otvoril predseda vlády Japonska
Ryutaro Hashimoto, po ňom nasledovali vystúpenia prezidenta Kostariky J.M.F.Olsena,
prezidenta Republiky Nauru K.Clodumaru. Všetky tieto prejavy boli však
len predohrou k nádejou očakávanému vystúpeniu viceprezidenta A. Gorea.
Celá sála napäto počúvala a čakala na brilantný rečnícky obrat, na vyvrcholenie,
ktorým bude oznámenie radikálnej zmeny v postoji americkej delegácie. Stúpajúce
napätie sa však pomaly rozptýlilo do sklamania. Viceprezident ohlásil len
vyššiu pružnosť americkej strany počas rokovaní.
Po príchode ministrov mohli začať v plnej miere neoficiálne rokovania,
ktoré spočívali v tom, že niekde v zákulisí sa stretli hlavní aktéri: predstavitelia
Spojených štátov, EÚ zastupovala "Trojka" (Holandsko, Luxembursko a Veľká
Británia - vtedy predchádzajúca, súčasná a budúca predsedajúca krajina),
Japonsko, príležitostne tiež predstavitelia rozvojových krajín, Ruska a
podobne. Presné zastúpenie nebolo známe. Čas od času presiakli informácie
o percentách či iných zásadných bodoch protokolu, ktoré sa práve prerokovávali.
Popri tom v hlavnej sále bežal maratón vystúpení vyše stovky ministrov,
veľvyslancov, či iných vysokých predstaviteľov signatárskych krajín.
Deň 9 - čakanie
Stále pokračoval maratón vystúpení ministrov, veľvyslancov a vysokých
predstaviteľov krajín. Popoludní vystúpil s prejavom aj minister životného
prostredia SR. V prejave poukázal na možné dramatické následky globálneho
zvýšenia teploty a predstavil smery, ktorými sa uberá úsilie Slovenska,
znížiť emisie skleníkových plynov. Zdôraznil potrebu prijať záväzok zníženia
ich emisií na takú úroveň, ktorá by viedla k spomaleniu a následne k zamedzeniu
zmeny klímy. Potvrdil ochotu Slovenska pridať sa k záväzku znížiť emisie
skleníkových plynov o 7,5% v roku 2005 a za určitých okolností aj udržať
tento trend do roku 2010.
V noci postupne končili prejavy členov delegácií. Novinári či pozorovatelia
však už netrpezlivo čakali na výsledky neoficiálnych rokovaní. Okolo deviatej
konečne začali distribuovať text protokolu, ktorý na základe priebehu rokovaní
pripravil predseda. Napriek tomu, že bol zhotovený v niekoľkých stovkách
kópií, hlad bol taký veľký, že sa ledva podarilo udržať poriadok. Najmä
novinári dychtivo odnášali ešte teplé výtlačky k telefónom, modemom a faxom.
Všetka tá trma-vrma však bola zbytočná, lebo sa veľmi rýchlo ukázalo, že
tento návrh je pre príliš veľa zainteresovaných strán neprijateľný a neoficiálne
rokovania musia pokračovať ďalej.
Deň 10 a 11 - finále
A pokračovali. Stovky delegátov sa od rána ponevierali po konferenčnom
centre a vrhali pohľady ukradomky na informačnú tabuľu, ktorá oznamovala,
že zasadnutie k príprave protokolu začne o jedenástej. Nezačalo. O dvanástej
tabuľa zmenila názor a hlásila, že rokovanie začne o pol druhej. Opäť nezačalo.
O tretej sa na tabuli objavil nápis, že rokovanie začne o piatej. Zotmelo
sa. Nervozita visela vo vzduchu spolu s cigaretovým dymom. Oficiálne malo
rokovanie 3. konferencie skončiť dnes a po prerokovaní v rámci prípravnej
schôdze sa musel text ešte schváliť na plenárnom zasadnutí spolu so správou
z celej konferencie. Obyčajne len schvaľovanie správy z konferencie zabralo
takmer celý deň. Zdalo sa, že rokovania zlyhali a žiadny protokol v Kjóte
prijatý nebude.
O siedmej bol rozlúčkový koncert v mestskej koncertnej hale, ale prítomní
návštevníci boli očividne duchom niekde inde. Väčšina však čakala v konferenčnom
centre, či sa predsa len niečo neudeje. Na tabuli svietil nápis, že rokovanie
v rámci prípravnej schôdze začne o desiatej večer, ale nezačalo. Už boli
späť aj návštevníci koncertu. Po dvoch dňoch čakania bolo na všetkých poznať
únavu.
Aj konferenčné centrum bolo unavené. Všade sa povaľovali odhodené
dokumenty, plechovky od
nápojov, papierové poháre a menej odolní delegáti mimovládnych organizácií
a novinári. Medzinárodné organizácie balili svoje pulty s propagačnými
materiálmi. Delegáti sedeli v menšej sále, v ktorej ktovie prečo sa musela
zísť prípravná schôdza. Vzduch tu prestal byť dýchateľný už včera; koho
nakoniec nedostatok kyslíka zmohol, išiel sa nadýchať do hlavnej sály,
ktorá bola prázdna a dobre vetraná. O polnoci, kto dokázal spať, spal.
Kameramani na zemi medzi stojanmi s ich kamerami, ministri na stoličkách
menej pohodlne.
Začal nový deň. Hodinu po polnoci zavládlo vzrušenie. Malá sála bola
naplnená asi na 200% kapacity a kto nemusel, nedýchal. Po skúsenostiach
z minulej noci pred distribúciou návrhu textu protokolu zaznela krátka
inštruktáž: všetci zostanú sedieť na mieste. Každá delegácia dostane dva
výtlačky. Je dosť kópií aj pre novinárov. Napriek tomu zopár nedočkavcov
vytŕhalo výtlačky pracovníkom sekretariátu z rúk, ale inak sa všetko udialo
dobre. Začalo sa horúčkovité štúdium dokumentu.
Sklamanie sa dostavilo vzápätí. Ukázalo sa, že v návrhu nie sú uvedené
percentá, na ktoré budú musieť krajiny Prílohy I znížiť emisie. Ale inak
bol návrh dobre prepracovaný. Cieľové obdobie sa predpokladalo päťročné,
počnúc rokom 2008. V tomto období môže príslušná krajina vypustiť do ovzdušia
zatiaľ neuvedené percento päťnásobku svojich emisií skleníkových plynov
v základnom roku, väčšinou 1990. Európska únia má zachovanú svoju bublinu.
Od rozvojových krajín sa nevyžaduje žiadna aktivita. Je možné obchodovanie
s emisiami ako aj spoločné plnenie záväzkov realizáciou konkrétnych projektov.
Atď.
O druhej v noci začalo prerokovávanie dokumentu. Odstavec po odstavci
mala každá delegácia možnosť vyjadriť svoj nesúhlas alebo navrhnúť lepšiu
formuláciu. Po niekoľkých zauzleniach, ktoré sa však zvládli, prišiel na
rad článok upravujúci obchodovanie s emisiami. Do diskusie sa prihlásilo
niekoľko desiatok rozvojových krajín, celkom odmietajúcich tento mechanizmus.
Zmierlivejšie vystúpil predstaviteľ Asociácie malých ostrovných štátov,
ohrozených zatopením po stúpnutí hladiny svetových morí následkom globálneho
oteplenia. Predstaviteľ Spojených štátov oznámil pevným hlasom, že urobili
viacero ústupkov, ale v tomto ustúpiť nemôžu. Obchodovanie s ušetrenými
emisiami podporilo niekoľko priemyselných krajín. Zdalo sa, že protokol
sa rozplýva v chladnom japonskom ráne. Predseda vyhlásil prestávku.
Niekto niekde neoficiálne rokoval. Tu už išlo viac o diplomaciu, než
o čokoľvek iné. Ka˛dż ústupok v jednej veci musel byť vyvážený presadením
svojho záujmu v inej oblasti.
Napokon okolo štvrtej sa nervózne prešľapujúce skupinky rozišli a
delegáti si posadali na svoje miesta. Predseda predniesol kompromisný návrh,
ktorý všetci odsúhlasili. Konferencia už štyri hodiny nemala zasadať, a
predsa zasadala. Nádej znova vstala z popola.
Okolo desiatej bol odsúhlasený celý návrh protokolu v prípravnej schôdzi.
Percentá zníženia emisií hlavných aktérov boli dopredu dohodnuté a ostatní
si mohli viac-menej presadiť svoje návrhy. Slovensko sa pripojilo k návrhu
Európskej únie znížiť v cieľovom období emisie skleníkových plynov o osem
percent. Toto sa už veľká časť delegátov dozvedela len zo správ v lietadlách,
letiac domov ponad Kórejský polostrov.
Popoludní plenárne zasadnutie odsúhlasilo správu z Tretej konferencie
vrátane protokolu za pár minút.
Uvedené percento z päťnásobku emisií skleníkových plynov v základnom roku (väčšinou 1990) môže príslušná krajina vypustiť do ovzdušia v päťročnom období 2008-2012: | ||||
Austrália
Belgicko Bulharsko Česká republika Dánsko Estónsko EÚ Fínsko Francúzsko Grécko Holandsko Chorvátsko Írsko Island Japonsko Kanada Lichtenštajnsko Litva Lotyšsko Luxembursko |
108
92 92 92 92 92 92 92 92 92 92 95 92 110 94 94 92 92 92 92 |
|
Maďarsko
Monako Nemecko Nórsko Nový Zéland Poľsko Portugalsko Rakúsko Rumunsko Ruská federácia Slovensko Slovinsko Spojené štáty Španielsko Švajčiarsko Švédsko Taliansko Ukrajina Veľká Británia |
94
92 92 101 100 94 92 92 92 100 92 92 93 92 92 92 92 100 92 |