Kazdy clovek ma pravo na cisty vzduch, cistu vodu, na cisty,
vhodny a bezpecny domov, v ktorom sa da zit a vychovavat deti.
Avsak tieto kvality zivota su ohrozene neustalym rastom ludskych
sidiel, ktore sa rozvinuli do krehkych ekosystemov. Preto nie
nahodou sa tohtorocny Svetovy den zivotneho prostredia niesol
v duchu hesla Nasa Zem, nase obydlie, nas domov. Na jednej strane
je vsak pravo a na druhej povinnost. Povinnost nas vsetkych
cielavedome sa starat o tuto jemnu pavucinu vzajomnych prepojeni
cloveka a matky Zeme. Povinnost zacat kazdy sam od seba. Zial,
sme neustale konfrontovani s mnozstvo negativnych nasledkov
necitliveho pristupu cloveka k zivotnemu prostrediu. Prave
myslienka prispiet k sireniu environmentalneho vedomia v radach
sirokej verejnosti spojila Slovensku agenturu zivotneho
prostredia v Banskej Bystrici s banskobystrickou reklamnou
agenturou BBexpo s.r.o. a vyustila do usporiadania tohtorocneho
druheho rocnika medzinarodneho sutazneho festivalu filmov
a videoprogramov s tematikou ochrany a tvorby zivotneho
prostredia ENVIROFILM '96 a medzinarodnej vystavy ENVIREX '96,
ktore sa v dnoch 3. az 7. juna uskutocnili v Banskej Bystrici
a Zvolene. Zastitu prevzalo Ministerstvo zivotneho prostredia SR.
Toto zaujimave spojenie vystavy 40-tich vystavovatelov
prezentujucich sa novymi ekologickymi technologiami s filmovym
festivalom a s dalsimi sprievodnymi akciami, akymi boli:
Hlavnu pozornost vsak putala suztazna projekcia
dokumentarnych filmov. Sedemclenna odborna porota s medzinarodnym
zastupenim filmovych tvorcov z Ceska, Madarska a Polska , pod
vedenim predsedu, renomovaneho ceskeho rezisera Otakara
Skalskeho, mala nelahku ulohu - vybrat z 56 snimok z 21 krajin
tych najlepsich.
Pat prvych cien v jednotlivych kategoriach
obdrzali tito tvorcovia:
Hlavnu cenu festivalu ziskal svedsky film rezisera Petra Ekwalla
SOFROSYNE za umelecky nezvycajne zobrazenie negativneho
i pozitivneho posobenia cloveka na zivotne prostredie.
Film nadchol nielen porotu ale aj ostatnych divakov. Svojim neobycajnym originalnym umeleckym spracovanim sa tvorcom podarilo jedinecne uchopit danu temu tak, ze film rezonoval v mysliach i srdciach nejedneho z nas.
Nas sposob zivota s nadmernym odcerpavanim prirodnych
zdrojov ma znicujuci vplyv na zivotne prostredie. Reziser filmu
Peter Ekwall velmi premyslene a invencne vyuzil specificke
vyjadrovacie prostriedky filmu, ktory v sebe syntetizuje moznosti
ostatnych umeleckych druhov.
Vytvoril emotivnu dramu o rozporuplnom vztahu cloveka a nasej
matky Zeme. Film na ploche 16-tich minut nastolil v umeleckej
skratke vsetky zasadne environmentalne otazky, ktore trapia
cloveka (alebo ho nechavaju lahostajneho). Zaroven nuti divaka si
v plnej nahode uvedomit nielen fakt, ze konzumny zivotny styl
dnesnej civilizacie je hrozbou pre svet, v ktorom zijeme, ale aj
uvedomenie si zodpovednosti kazdeho z nas za budovanie trvalo
udrzatelnej spolocnosti. Tato filmova freska zatina do ziveho bez
podpory hovoreneho ci pisaneho slova -,, medzinarodne". Uspesne
ruca jazykove bariery. Prostrednictvom niekolkych vyznamovych
vrstiev obrazovych sekvencii, pohybovych kreacii, rytmickym
strihom, montazou klasickej a modernej hudby s velkym vytvarnym
citom pre kompoziciu a stylizaciu Ekwall vyrozpraval dramu zivota
nasej modrej planety. Na pomoc si vzal grecku mytologiu. Nemesis,
pohynu pomsty, stelesnujucu myslienku, ktora bola v centre
pozornosti Grekov, ze uspechy a zlyhania ludi sa vzajomne vyro
vnavaju. Hubris, arogantnu pychu alebo domyslavost vyjadrujucu
jeden z najvacsich ludskych hriechov, provokujuc bohov vyvolaval
ich hnev. Temna Nemesis je vzdy pripravena vyvazit vsetko
pozemske stastie zodpovedajucim nestastim. Vytuzenym stavom je
rovnovaha, sebaovladanie, ktore symbolizuje Sophrosyne. Ich
vzajomne vztahy tvorcovia zobrazili formou modernej filmovej
tanecnej dramy, kde Hubris symbolicky dotvaraju dokumentarne
obrazy nadmernej spotreby nasho hektickeho sposobu zivota
s rychlou dopravou a zlozitymi prepletencami komunikacii
odzrkadlujuc kratkozrakost nezodpovedneho plytvania
neobnovitelnych prirodnych zdrojov. Nemesis znazornuju hory
odpadov, znecisteny vzduch, mrtve jazera s otravenymi vodami
a hlukom postihnutymi ludmi vo velkych mestach ... Sophrosyne
symbolicky ,,zahalena" do obrazov malebnej prirody a spolocnosti
v rovnovahe, znazornuje uvedomelu potrebu ekologickeho zivotneho
stylu pre nase prezitie v harmonii s prirodou. Moderna expresivna
choreografia zvyraznila dynamik u deja. Tanecnice sa menia na
zive filmove platna, na obete, ktore sa brania a pohybom svojho
tela znazornuju zranitelnost prirody... Striedaju sa vyrazy
utrpenia, radosti, hnevu i oslobodzujucej harmonie. Premietanie
obrazov na ich tela ilustruje proces ako devastacia zivotneho
prostredia priamo ovplyvnuje cloveka.
Reziser Peter Ekwall spolu so svojim priatelom, producentom
Matsom Krugerom koncom 70-tych rokov spolocne studovali na
Svedskej narodnej filmovej skole v Stokholme. Spolupracovali na
35-tich zaujimavych dokumentarnych, cestovatelskych i reklamnych
filmovych projektoch. V roku 1988 si zalozili produkcnu
spolocnost Kruger & Ekwall Filmproduction AB v Stokholme.
Svedska agentura zivotneho prostredia nas poziadala o nakrutenie
filmu, ktory by prezentoval jej pracu pre environment avsak
sposobom oslovujucim siroku verejnost bez pouzitia slova. Mali
sme na vyber niekolko moznosti ako dany namet stvarnit bez slov
- malbu, hudbu, pantomimu a pod. Nakoniec sme sa rozhodli pre
tanec, ktory dokaze silne emocne zaposobit.
Avsak na vyjadrenie hlbokych myslienok sme potrebovali este nieco
viac nez samotny pohyb. Vtedy sme dostali napad pouzit telo
tanecnicok na prednu projekciu a zadnu sme vyujzivali pre
scenografiu. Toto pojatie nam umoznilo pracovat s niekolkymi
vyznamovymi vrstvami obrazov, tancom a hudbou. Je tazke vytvorit
film, ked mate vyjadrovacie prostriedky limitovane. Napriek tomu
sme sa pokusili vytvorit zaujimavy film," povedal pre
Enviromagazin Mats Kruger. Co k tomu dodat. Snad iba tolko, ze sa
im to podarilo vynikajucim sposobom.