Hlavna cena ENVIROFILMu 96 poputovala do Svedska

Kazdy clovek ma pravo na cisty vzduch, cistu vodu, na cisty, vhodny a bezpecny domov, v ktorom sa da zit a vychovavat deti. Avsak tieto kvality zivota su ohrozene neustalym rastom ludskych sidiel, ktore sa rozvinuli do krehkych ekosystemov. Preto nie nahodou sa tohtorocny Svetovy den zivotneho prostredia niesol v duchu hesla Nasa Zem, nase obydlie, nas domov. Na jednej strane je vsak pravo a na druhej povinnost. Povinnost nas vsetkych cielavedome sa starat o tuto jemnu pavucinu vzajomnych prepojeni cloveka a matky Zeme. Povinnost zacat kazdy sam od seba. Zial, sme neustale konfrontovani s mnozstvo negativnych nasledkov necitliveho pristupu cloveka k zivotnemu prostrediu. Prave myslienka prispiet k sireniu environmentalneho vedomia v radach sirokej verejnosti spojila Slovensku agenturu zivotneho prostredia v Banskej Bystrici s banskobystrickou reklamnou agenturou BBexpo s.r.o. a vyustila do usporiadania tohtorocneho druheho rocnika medzinarodneho sutazneho festivalu filmov a videoprogramov s tematikou ochrany a tvorby zivotneho prostredia ENVIROFILM '96 a medzinarodnej vystavy ENVIREX '96, ktore sa v dnoch 3. az 7. juna uskutocnili v Banskej Bystrici a Zvolene. Zastitu prevzalo Ministerstvo zivotneho prostredia SR.
Toto zaujimave spojenie vystavy 40-tich vystavovatelov prezentujucich sa novymi ekologickymi technologiami s filmovym festivalom a s dalsimi sprievodnymi akciami, akymi boli:

  1. odborne panelove diskusie pod nazvom ZELENE ROZHOVORY
  2. prva celoslovenska konferencia s medzinarodnou ucastou CLOVEK, KRAJINA A KULTURA
  3. seminar BUDOVANIE TRVALO UDRZATELNYCH KOMUNIT PRE 21: STOROCIE
ako aj niekolko zaujimavych vystav vratane plejady vyse tisicky prekrasnych detskych vytvarnych prac z celej republiky, otvorenie naucneho chodniku na poznavanie lesnych drevin blizko banskobystrickeho centra a dalsie , vytvorilo priestor pre kreativitu, sutazenie, informacie, vzdelavanie aj obchod. Vzniklo tak jedinecne komplexne zamerane podujatie, ktore predstavilo kvalitu a ochranu zivotneho prostredia Slovenska a prostrednictvom sutaznych filmov i dvoch kontinentov nielen odbornikom ale aj ostatnym navstevnikom, medzi ktorymi nechybali ti najcennejsi - deti a mladez.

Hlavnu pozornost vsak putala suztazna projekcia dokumentarnych filmov. Sedemclenna odborna porota s medzinarodnym zastupenim filmovych tvorcov z Ceska, Madarska a Polska , pod vedenim predsedu, renomovaneho ceskeho rezisera Otakara Skalskeho, mala nelahku ulohu - vybrat z 56 snimok z 21 krajin tych najlepsich.
Pat prvych cien v jednotlivych kategoriach obdrzali tito tvorcovia:

Porota udelila este dalsich devat oceneni:
  1. Tip pre zivotne prostredie - Serial (reziseri Helga Henze, Johannes Eglau, Nemecko)
  2. Samoty a ludia (reziseri Ivan Kocner, Mgr. Marta Kocnerova, Slovensko),
  3. Tropicke drevo - bojkoteri na nespravnej drahe(reziseri Tomas Weidenbach, Uwe Kersken, Nemecko)
  4. Operenci a civilizacia (reziser Milan Stelbasky, Slovensko)
  5. Zalesnovanie puste Dengkou (reziser Sun Xingyuaun, Cina)
  6. Luzne lesy nad sutokom (reziseri Dr. Libor Ambrozek, Ivan Strite sky, Cesko)
  7. Bicho Preguica (reziser Alberto Di Cintio,Taliansko)
  8. Ochrana Kondora Bradateho (reziser Eugenio Monesma,Spanielsko)
  9. Po stopach dropa (reziser Ing. Jan Chobot, Slovensko)


Medzinarodne posolstvo SOFROSYNE

Hlavnu cenu festivalu ziskal svedsky film rezisera Petra Ekwalla SOFROSYNE za umelecky nezvycajne zobrazenie negativneho i pozitivneho posobenia cloveka na zivotne prostredie.



Producent Mats Kruger a reziser Peter Ekwall vitazneho filmu SOFROSYNE

Film nadchol nielen porotu ale aj ostatnych divakov. Svojim neobycajnym originalnym umeleckym spracovanim sa tvorcom podarilo jedinecne uchopit danu temu tak, ze film rezonoval v mysliach i srdciach nejedneho z nas.

Nas sposob zivota s nadmernym odcerpavanim prirodnych zdrojov ma znicujuci vplyv na zivotne prostredie. Reziser filmu Peter Ekwall velmi premyslene a invencne vyuzil specificke vyjadrovacie prostriedky filmu, ktory v sebe syntetizuje moznosti ostatnych umeleckych druhov.
Vytvoril emotivnu dramu o rozporuplnom vztahu cloveka a nasej matky Zeme. Film na ploche 16-tich minut nastolil v umeleckej skratke vsetky zasadne environmentalne otazky, ktore trapia cloveka (alebo ho nechavaju lahostajneho). Zaroven nuti divaka si v plnej nahode uvedomit nielen fakt, ze konzumny zivotny styl dnesnej civilizacie je hrozbou pre svet, v ktorom zijeme, ale aj uvedomenie si zodpovednosti kazdeho z nas za budovanie trvalo udrzatelnej spolocnosti. Tato filmova freska zatina do ziveho bez podpory hovoreneho ci pisaneho slova -,, medzinarodne". Uspesne ruca jazykove bariery. Prostrednictvom niekolkych vyznamovych vrstiev obrazovych sekvencii, pohybovych kreacii, rytmickym strihom, montazou klasickej a modernej hudby s velkym vytvarnym citom pre kompoziciu a stylizaciu Ekwall vyrozpraval dramu zivota nasej modrej planety. Na pomoc si vzal grecku mytologiu. Nemesis, pohynu pomsty, stelesnujucu myslienku, ktora bola v centre pozornosti Grekov, ze uspechy a zlyhania ludi sa vzajomne vyro vnavaju. Hubris, arogantnu pychu alebo domyslavost vyjadrujucu jeden z najvacsich ludskych hriechov, provokujuc bohov vyvolaval ich hnev. Temna Nemesis je vzdy pripravena vyvazit vsetko pozemske stastie zodpovedajucim nestastim. Vytuzenym stavom je rovnovaha, sebaovladanie, ktore symbolizuje Sophrosyne. Ich vzajomne vztahy tvorcovia zobrazili formou modernej filmovej tanecnej dramy, kde Hubris symbolicky dotvaraju dokumentarne obrazy nadmernej spotreby nasho hektickeho sposobu zivota s rychlou dopravou a zlozitymi prepletencami komunikacii odzrkadlujuc kratkozrakost nezodpovedneho plytvania neobnovitelnych prirodnych zdrojov. Nemesis znazornuju hory odpadov, znecisteny vzduch, mrtve jazera s otravenymi vodami a hlukom postihnutymi ludmi vo velkych mestach ... Sophrosyne symbolicky ,,zahalena" do obrazov malebnej prirody a spolocnosti v rovnovahe, znazornuje uvedomelu potrebu ekologickeho zivotneho stylu pre nase prezitie v harmonii s prirodou. Moderna expresivna choreografia zvyraznila dynamik u deja. Tanecnice sa menia na zive filmove platna, na obete, ktore sa brania a pohybom svojho tela znazornuju zranitelnost prirody... Striedaju sa vyrazy utrpenia, radosti, hnevu i oslobodzujucej harmonie. Premietanie obrazov na ich tela ilustruje proces ako devastacia zivotneho prostredia priamo ovplyvnuje cloveka.

Reziser Peter Ekwall spolu so svojim priatelom, producentom Matsom Krugerom koncom 70-tych rokov spolocne studovali na Svedskej narodnej filmovej skole v Stokholme. Spolupracovali na 35-tich zaujimavych dokumentarnych, cestovatelskych i reklamnych filmovych projektoch. V roku 1988 si zalozili produkcnu spolocnost Kruger & Ekwall Filmproduction AB v Stokholme.
Svedska agentura zivotneho prostredia nas poziadala o nakrutenie filmu, ktory by prezentoval jej pracu pre environment avsak sposobom oslovujucim siroku verejnost bez pouzitia slova. Mali sme na vyber niekolko moznosti ako dany namet stvarnit bez slov - malbu, hudbu, pantomimu a pod. Nakoniec sme sa rozhodli pre tanec, ktory dokaze silne emocne zaposobit.
Avsak na vyjadrenie hlbokych myslienok sme potrebovali este nieco viac nez samotny pohyb. Vtedy sme dostali napad pouzit telo tanecnicok na prednu projekciu a zadnu sme vyujzivali pre scenografiu. Toto pojatie nam umoznilo pracovat s niekolkymi vyznamovymi vrstvami obrazov, tancom a hudbou. Je tazke vytvorit film, ked mate vyjadrovacie prostriedky limitovane. Napriek tomu sme sa pokusili vytvorit zaujimavy film," povedal pre Enviromagazin Mats Kruger. Co k tomu dodat. Snad iba tolko, ze sa im to podarilo vynikajucim sposobom.

Alena Kosturikova



Autorom tejto vitaznej prace detskej vytvarnej sutaze ZELENY SVET je 12-rocny Lukas Solik z Ruzomberka. Svoj prekrasny obraz nazval Skreckovia.